ΗΜέΡΑ # 12 / Μας κακομαθαίνετε κύριε πρέσβη

ambassa

Η τρίτη κατά σειρά συνεργασία του Blixa Bargeld με τον Ιταλό σύνθετη και μουσικό Teho Teardo βαδίζει μεν χωρίς εκπλήξεις, αναφορικά με αυτά που έχουμε γνωρίσει από τις προηγούμενες καταθέσεις τους, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει αξιόλογο υλικό στο Nerisssimo. Το «Κατάμαυρο» , όπως είναι η ελαφρώς λαϊκιστί μετάφραση της λέξης nerissimo, κυκλοφόρησε στις 16 Απριλίου (στην Spècula) και είναι ένας δίσκος που, ενάντια στην αύρα του τίτλου του, ξεκινά με ένα ελαφρό μειδίαμα. Και αυτό δεν είναι άλλο από το ίδιο το εξώφυλλο του δίσκου που αποτελεί μια αναφορά/αντιγραφή/σύγχρονη απόδοση του κλασσικού (και ενός από τους πλέον μυστηριώδεις ένεκα του θρομβούμενου κρανίου που υπάρχει στην εμπροσθοφυλακή της οπτικής του θεατή) πίνακα του Hans Holbein (του Νεώτερου) «Οι Πρεσβευτές» (1533). Και έχει ενδιαφέρον να ανακαλύψει κάποιος τα σημεία που πιστά τήρησαν τον κώδικα, τα σημεία που άλλαξαν και τα σημεία που κατά τη γνώμη μου λάθεψαν οι Bargeld και Teardo στο στήσιμο του shooting.

Στα ηχητικά σωθικά του Nerissimo «Όλα τα όνειρα μου είναι ένα λάθος από τη γέννηση έως και το θάνατο μου» τραγουδά μελαγχολικά στο Empty Boat ο Blixa Bargeld. Και δεν είναι το μόνο σημείο που αναδύεται η συγκεκριμένη αίσθηση. Νοσταλγικής pop, στα όρια που οι δυο αυτοί κύριοι μπορούν να πράξουν pop,  και σποραδικά θραύσματα της abstract λογικής που χαρακτήριζε παλαιότερες δουλειές του Γερμανού. Φαίνεται ότι η vintage αισθητική κάποιων ηχογραφήσεων του Blixa τα τελευταία χρόνια βρήκε βολική αγκαλιά στη φωλιά μελωδικότητας του Ιταλού.

 

Τρίγλωσσο το έργο καθώς ακούμε αγγλικά, γερμανικά και ιταλικά σε στίχους των τραγουδιών ενώ ειδικότερα όταν χρησιμοποιεί γερμανικά ο Bargeld εξασκεί στη μητρική του γλώσσα τα εφέ που πολλές φορές έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν. Έντονες επαναλήψεις συγκεκριμένων στίχων, διπλές ηχογραφήσεις κάποιων άλλων στίχων, έντονα delay που περιπλέκονται με την επόμενη φράση. Οι αφηγηματικοί τόνο έχουν και πάλι την τιμητική τους φυσικά, επίσης αναγνωρίσιμη υπογραφή του Bargeld στο μικρόφωνο.

Την ίδια στιγμή από πίσω παρελαύνουν προσεκτικά κομπρεσσαρισμένες κιθάρες και αρκετό editing. Οι βασικές δομές των τραγουδιών μένουν σχεδόν απαράλλακτες από την αρχή ως το τέλος, με κάποιες λεπτομέρειες εκφερόμενες από όργανα όπως μία slide κιθάρα ή ένα μπασο κλαρινέτο. Ο Teardo είναι άριστα εξοικειωμένος με την αισθητική αυτή και τα (αρκετά σε αριθμό) soundtracks που έχει υπογράψει το πιστοποιούν.

Στην αρχή λες «μία από τα ίδια» αλλά τελικά ο Blixa με τη φωνή του και ο Teardo με την προσεκτική και αλαφροΐσκιωτη δόμηση των ενορχηστρώσεων κερδίζουν το στοίχημα σε ένα δίσκο χαμηλών τόνων, παρόλη την υπεροπτική στάση που μπορεί να υπαινίχθηκε η στάση των πρωταγωνιστών του στο εξώφυλλο όπως και η ίδια η επιλογή της αναφοράς τους.

*Η άνωθεν ηχητική παράθεση είναι από ζωντανή εμφάνιση τους το 2014

Στυλιανός Τζιρίτας

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s