ΗΜέRA # 31 / Βάσια Μπακογιάννη(Kroutsef) «Κωδικοποίησα τις σκέψεις μου με αυτό τον τρόπο γιατί μου αρέσει η χαοτική κουλτούρα του Διαδικτύου. Διαβάζουμε ελάχιστα πλέον, άρα οι τρόποι που ο λόγος μπορεί να παρεισφρήσει είναι πιο σύνθετοι.»

7

Η ποίηση και ο άνευ συντεταγμένων εν παραγράφω προτάσεων λόγος είναι παράγωγο της εποχής που ο εκφραστής γεννήθηκε. Ο Walcott δεν θα μπορούσε να είναι απότοκο του 19ου αιώνα όπως και ο Γεώργιος Σουρής δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να είναι τέκνο των 70s.

Στην περίπτωση που ένας ποιητής περάσει πάνω από τις γραμμές της εποχής του είτε πρέπει να χρησιμοποιήσει με γνώση και μέτρο τα εφόδια που οι προηγούμενες γενιές έχουν εμβολιάσει στο είδος είτε είναι καταδικασμένος στο να θεωρηθεί στην καλύτερη των περιπτώσεων βλάξ και κοπαδιάρης.

16

Γι αυτό και ο καθείς πρέπει να αντιμετωπίζεται με όρους που έρχονται σε απόλυτη συνάφεια με αυτό που το ημερολόγιο γράφει στον τοίχο.

Στην περίπτωση Kroutsef (aka Βάσια Μπακογιάννη) τα ζητήματα έχουν ως εξής: Τέχνη/Ποίηση/Τώρα.

Τη Βάσια Μπακογιάννη τυγχάνει να την ξέρω πολλά χρόνια. Μουσικός συντάκτης, τραγουδίστρια πραγματικών δυνατοτήτων και digital εικαστικός (η ιδιότητα που στην προκειμένη περίπτωση μας απασχολεί) και ακόμα και όταν διαφωνούμε και σκοτωνόμαστε στα ζητήματα τέχνης το σίγουρο είναι ότι γνωρίζω ότι απέναντι μου έχω έναν άνθρωπο που έχει γνώσεις και ζέση για το αντικείμενο.

Το βιβλίο της A Pill is A Moon κυκλοφόρησε από την TBMr Records, την οποία βέβαια μπορεί πολλοί από εσάς να την γνωρίζετε ως εταιρεία που έχει κυκλοφορήσει δίσκους καθαρόαιμου και βρώμικου rock n roll όπως αυτούς των Velvoids και Ducky Boyz αλλά οι πράξεις της επεκτείνονται και σε  άλλους τομείς όπως αυτόν της έκδοσης fanzines και  βιβλίων (ανθολογώ όχι τυχαία το 13 Knots της Nina Antonia και το The smile of a crocodile του Vice Lesley).

COVER.HD

Το aPiaM κυκλοφόρησε στις 27 Απριλίου και πρόκειται για ένα βιβλίο που εμπεριέχει, όπως το θέτει ο ιθύνων νους πίσω από αυτό, Visual Poetry & Quotes for Life. Και έτσι είναι, όντως. Τα τσιτάτα αρέσουν στην συγγραφέα αλλά τις περισσότερες φορές αποφεύγει την παγίδα του να είναι σώνει και καλά αρεστή με μια εύκολη ηλεκτρονική θυμοσοφία. Το προσωπικό στοιχείο είναι ευανάγνωστο μιας και οι εξομολογήσεις παίρνουν ολοφάνερη εσωτερική τροχιά κάποιες φορές. Ο σαρκασμός είναι πανταχού παρών αν και όπως υποδηλώνει η συγγραφέας δεν είναι τα πάντα πληρών. Το γράφω αυτό διότι ο κυνισμός της Μπακογιάννη/Kroutsef μπορεί πολύ εύκολα να κατηγοριοποιηθεί στη βιβλιογραφία των Riot grrrl (όπως αυτές εκφραστήκαν όταν πήγαν, και πέρα από τα ακόρντα, στο χώρο των λέξεων) θεωρητικά αλλά αυτό θα ήταν άστοχο. Είναι πιο πολυσχιδής η χώρα της Μπακογιάννη/ Kroutsef. Και ακόμα και όταν μερικές εικόνες παίρνουν μια σχετικά εύκολη τροπή σε επίπεδο συμβολισμών ή κάποιες λέξεις φανερώνουν την βιβλιογραφική καταγωγή τους το σίγουρο είναι ότι έχουμε λόγο σύγχρονο και καθόλου καλοβαλμένο για να αρέσει στην οποιαδήποτε θεία ή θείτσο επισκέπτη γκαλερί/βιβλιοπωλείου/ιστολογίου (τον ύφαλο των hipsters δεν θα τον αποφύγει διότι οι εικόνες της έχουν σε σημεία συνάφεια με κάποιες προσλήψεις τους).

3

Το aPiaM χωρίζεται σε δύο ενότητες. Η οξυντική τους διαφορά είναι ότι στη δεύτερη ενότητα η εικόνα (ένα παραισθητικό πιξελάρισμα) μένει σχεδόν πανομοιότυπη σε όλες τις σελίδες και οι λέξεις έρχονται σε πρώτο φόντο και επιβάλλονται στο μάτι του αναγνώστη. Στο πρώτο σκέλος του βιβλίου αντιθέτως, οι λέξεις έχουν ένα ρόλο ακροβάτη ανάμεσα στον ηλεκτρονικό στοχασμό εικόνας της Μπακογιάννη/ Kroutsef. Απόλυτα σωστή ζύγιση θεωρώ αυτή τη διαφοροποίηση ενοτήτων που δίδει στο βιβλίο μια διάσταση που καλεί εκ νέου τον αναγνώστη να το ανακαλύψει σε κάθε ξεφύλλισμα/ανάγνωση.

33

Όμως μερικές ερωτήσεις προς τη συγγραφέα ήταν αναγκαίες πέραν της δικής μου αίσθησης για το A Pill is a Moon.

*Πρόκειται περί καταγραφής ή κριτικής αποτίμησης? Ο τίτλος του βιβλίου παραπέμπει στη δεύτερη option με μια μάλιστα προσωπική εμπλοκή σε αυτήν.

>Και τα δύο θα έλεγα. Το βιβλίο αποτελείται εξάλλου από δύο μέρη, όπου στο πρώτο καταγράφονταν όλα σε πραγματικό χρόνο, ενώ στο δεύτερο έστελνα φανταστικά tweets απολογισμού στον εαυτό μου. Προσωπική εμπλοκή υπάρχει στο 100% και στο γραπτό λόγο και στις εικόνες που τον «συνοδεύουν». Στην πραγματικότητα δεν τον συνοδεύουν, λόγος χωρίς εικόνα εδώ δε θα μπορούσε να υπάρξει, και το αντίστροφο. Ο τίτλος φέρει μεγάλη ακρίβεια, είναι και μια προσπάθεια να δοθεί στην ανθρώπινη κατάσταση μια υπερβατική ιδιότητα, το αυτονόητο της ποίησης δηλαδή.

11

*Το Pill is a Moon αποτελεί μια μάζωξη/συλλογή υλικού μεγάλου χρονικού διαστήματος (άρα και πρόκειται για ένα μακροσκελή σχεδιασμό από μεριάς σου) ή είναι μία έκρηξη δημιουργικότητας προς αυτό τον τομέα και η οποία κινήθηκε και περατώθηκε σε ταχύτατο χρόνο?

>Κάτι σκαριφήματα στα αγγλικά υπήρχαν ήδη από το 2013 και προσπαθούσαν να βρουν μια οπτική διέξοδο. Μέσα στον επόμενο χρόνο άρχισα να φτιάχνω και φωτοκολλάζ – ψηφιακά artworks και κάπως έτσι έσμιξαν αυτά με το γραπτό λόγο. Με βοήθησε πολύ η επαφή με τους σύγχρονους Αμερικανούς lo-fi ποιητές που γράφουν εμπνευσμένοι απ’ το τωρινό τοπίο αλλά χωρίς κομπασμούς. Κωδικοποίησα τις σκέψεις μου κάπως έτσι, γιατί μου αρέσει η χαοτική κουλτούρα του Διαδικτύου. Διαβάζουμε ελάχιστα πλέον, άρα οι τρόποι που ο λόγος μπορεί να παρεισφρήσει είναι πιο σύνθετοι. Όλα αυτά με απασχόλησαν, αλλά το συγκεκριμένο εγχείρημα ξεκίνησε σχεδόν τυχαία. Ζούσα και έγραφα και αυτό χτίστηκε μέχρι το σημείο που έγινε ικανοποιητικό.

And_you_ll_fear_what_you_found

*Ακριβώς επειδή δεν πρόκειται περί ενός κλασσικού βιβλίου φαντάζομαι ότι και η μέθοδος προώθησης του πέραν της πρώτης πληροφόρησης μέσω δελτίων τύπου/ emails/posts προς το κοινό θα διαφέρει. Ποια είναι τα σχέδια σου?

>Το βιβλίο θα το έλεγα φωτοάλμπουμ με μακροσκελείς λεζάντες, μόνο που το ρόλο των φωτογραφιών εδώ τον έχουν τα ποιήματα και ως λεζάντες λειτουργούν οι εικόνες από πίσω. Είναι κάπως αντεστραμμένο το πράγμα δηλαδή. Στο τέλος μας απομένουν κάποια έξυπνα cues. ‘Όπως στις ταινίες. Άρα το άμεσο σχέδιό μου είναι ένα βίντεο – βιογραφία για το βιβλίο. Το βιβλίο «γεννήθηκε» στην επαρχία, περικλείει πολλές ιδιαιτερότητες, πρέπει λοιπόν να συστηθεί κάπως κατάλληλα, πιο «ζωντανά» και όχι μόνο μέσα από τους τυπικούς τρόπους πληροφόρησης. Επίσης στις αρχές Σεπτεμβρίου εκθέτω για πρώτη φορά το σύνολο του έργου μου, άρα και υλικό από το βιβλίο που είναι ούτως ή άλλως σε οπτική μορφή ολάκερο, στη γκαλερί Detroit στη Στοκχόλμη. Είναι σημαντική η οπτική επαφή με το concept, γιατί ο αποδέκτης εδώ έχει διττή φύση, είναι και θεατής και αναγνώστης.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s