ΗΜέRA # 32 / Πας μη Λευκός βάρβαρος – Η σοκαριστική εμπειρία του εν Αθήναις Exhibit B

exhibit1

Θυμάστε τη φράση «Πας μη Έλλην βάρβαρος» που πολλοί την παιανίζουν ακόμα και δεν ομιλώ γι αυτούς που ανήκουν σε εθνικιστικά μορφώματα αλλά ακόμα και κάποιοι (και είναι πολλοί) που μέσω new age ή ψευδοφιλοσοφικών δρόμων αναζητήσεις έχουν τσιτάρει μία φράση χαρακτήρισε πολλούς λαούς και πάμπολλα έθνη ανά την ιστορία?

Θυμάστε επίσης την (θαυμάσια) ταινία του Abdellatif Kechiche Black Venus (2010) όπου το σενάριο βασισμένο σε μια πραγματική ιστορία περιφοράς ως αξιοπερίεργο της αφρικανής Sarah Baartman, στις δυτικές κοινωνίες τον 19ο αιώνα ως αποτέλεσμα της ανατομίας της?

Βάλτε τα παραπάνω και έχετε το Exhibit B. Το installation/performance του Brett Bailey προσεδαφίστηκε μόλις εχθές (και με διάρκεια έως την 29 Μαΐου) στα πλαίσια δράσεων της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και του Fast Forward Festival 3 σε χώρους εκτός του βασικού της κτιρίου στη λεωφόρου Συγγρού. Στην οδό Ακαδημίας και για την ακρίβεια στο νούμερο 23 και μέσω μιας εισόδου που στα σίγουρα έχετε παρατηρήσει ειδικότερα οι διαβάτες ένεκα της ιδιότυπης καμπυλόγραμμης αρχιτεκτονικής της, εισάγεστε σε έναν κόσμο, εσκεμμένα, λησμονημένο από όλους εμάς τους Δυτικούς, ακόμα και αν μιλάμε για περιπτώσεις όπως αυτή της ελληνικής δυναμικής που δεν αναμειχθεί (όχι λόγω του κλασικού γελοιώδους επιχειρήματος «οι Έλληνες δεν διεξήγαγαν ποτέ κατακτητικούς πολέμους» -αλλά δεν μας είπαν τι ήταν η Μικρασιατική Εκστρατεία του 1919-22 και η ανάλογη του Μεγάλου Αλεξάνδρου) στην αποικιοκρατική μέγγενη που επιβλήθηκε από Γερμανία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία και φυσικά Αγγλία σε πληθυσμούς της Ασίας, της Αφρικής, της Αυστραλίας, της Αμερικής (Βορείου και Νοτίου) και όπου άλλου μπορούσε να βάλει ένεκα πλουτοπαραγωγικών βλέψεων ο εκάστοτε δυτικός μονάρχης και το ιερατείο γύρω από αυτόν.

'object5

Η αποικιοκρατία όμως δεν ήταν μόνο δουλειά των αξιωματούχων αλλά και μια υποδόρια λογική των ανθρώπων που στελέχωναν κάθε βαθμίδα της καθημερινότητας από τη μεριά των δυτικών. Και αυτό σε καμία περίπτωση δε σε αφήνει να το ξεχάσεις ο Brett Bailey. Προσωπικά βγήκα με το κεφάλι σκυμμένο από το Exhibit B. Το εννοώ. Και, πιστέψετε με, θα βρείτε πολύ δύσκολο στο να αντιμετωπίσετε eye to eye τους πρωταγωνιστές του Exhibit B. Δεν είστε προετοιμασμένοι σε καμία περίπτωση ια το άβολο που θα δημιουργήσει πάνω σας ο Brett Bailey. Ξεχάστε το gore ως λογική, ο Bailey δεν σας κάνει ηδονοθήρες της πολιτικής πραγματικότητας. Ξεχάστε την εύκολη συνθηματολογία, ο Bailey δεν ανήκει σε κάποια φράξια που τσιτάρει Μαρξ με τον πρωινό καφέ, απλά υπενθυμίζει σε όλους εμάς ως ένας νέος Primo Levi για το τι είναι ικανός να πράξει ο καθημερινός άνθρωπος. Το Exhibit B την ίδια στιγμή έχει μια πραγματικά έξυπνη διάσταση. Από στιγμές πραγματικά αποκαλυπτικής ενδελέχειας και γύμνιας μέσα σε αίθουσες εκπληκτικά διαμορφωμένες σε περνά με διαδικασία ομαλή φαινομενικά/εξοντωτική στην ρπαγματικότητα σε σκηνές όπου θέλετε να ουρλιάξετε (και θα το κάνετε εσωτερικά, πιστέψτε με). Ο δε ηχητικός κολοφώνας της έκθεσης, που η υποψία του κινείται ακόμα και πριν φτάσεις σε αυτό το στάδιο, ως ηχώ στο πολυδαίδαλο μέγαρο της Ακαδημίας είναι απλά συνταρακτικό και δεν είναι τυχαίο ότι είναι το μοναδικό σημείο όπου είδα θεατές να κάθονται, εξουθενωμένοι πια. Στα υπόλοιπα υπάρχουν καρέκλες αλλά δεν ξέρω αν είστε σε θέση να κάτσετε παραπάνω από 4-5 λεπτά, διότι αυτό σημαίνει άμεση εμπλοκή σας και προσωπικά μόνο σε δύο περιπτώσεις το άντεξα.

exhibit3

Να σημειώσω ότι τις καταγγελίες που δέχτηκε σε Αγγλία και Γαλλία από συντηρητικούς αλλά και ακτιβιστικές οργανώσεις (ναι καλά διαβάσατε, απλά ήταν για διαφορετικούς λόγους η κάθε μία) ήταν πραγματικά αστείες. Οι πρώτοι ήθελαν τη σκόνη κάτω από το χαλάκι και οι δεύτεροι προφανώς λειτουργούν όπως οι φονταμενταλιστές χριστιανοί απέναντι στον Τελευταίο Πειρασμό του Σκορτσέζε συν του ότι ενοχλούνται που ο Brett Bailey είναι λευκός. Εξάλλου το συνοδευτικό φυλλάδιο θα σας ξεδιαλύνει μια και καλή την όποια αμφιβολία. Αλλά ακόμα και χωρίς αυτό το Exhibit B θα σαρώσει τα πάντα μέσα σας.

*Για πληροφορίες και ώρες του Exhibit B πατήστε εδώ.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

One thought on “ΗΜέRA # 32 / Πας μη Λευκός βάρβαρος – Η σοκαριστική εμπειρία του εν Αθήναις Exhibit B

  1. Αν και δεν έχω δει ακόμα την περφόρμανς, το κείμενο είναι πολύ σωστό (ιδίως στην παρένθεση με την Μικρασιατική εκστρατεία). Τα σέβη μου.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s