ΗμέRA # 36 / Ο κύριος Paul Simon συστήνεται εκ νέου

pauloutpo

Η γνώση μεγάλου μέρους του ελληνικού κοινού αναφορικά με τον Paul Simon έχει να κάνει με τους Simon & Garfunkel και στην καλύτερη των περιπτώσεων με το θαυμάσιο Graceland (1986/Warner), ενός δίσκου που πώλησε και στην Ελλάδα ένα σεβαστό νούμερο δίσκων ασχέτως του ότι δεν μπορούσε να γίνει η οποιαδήποτε κατάταξη του αμερικανού κάτω από τις τότε ταμπέλες με τις οποίες μπορούσε να ντηλάρει ο κλασσικός έλληνας μουσικοκριτικός.

Το urban jungle αστικό τραγούδι που έχει να κάνει με την down in the street πρόσμιξη των ανθρώπων και όχι με το άσμα που έρχεται κατευθείαν από τις πηγές των εκφραστών του ήταν κάτι που στην Ελλάδα δεν μπορούσε βάσει των κοινωνικών συνθηκών να γίνει αντιληπτό.

Ο Paul Simon θα μπορούσε να ακολουθήσει τη δεκαετία του 70 με φοβερή άνεση αυτό που ονομάζεται «μανιέρα του genre» αλλά προτίμησε να εξερευνήσει. Η Αφρική απετέλεσε έναν γόνιμο και όχι τουριστικό τόπο έμπνευσης του. Και μπορεί το Graceland να έχει εκείνες τις καταραμένες 80s synth γραμμές που εμποδίζουν το πραγματικό groove να ανθίσει στα ηχεία διότι ακόμα και το μπάσο ήταν κονσερβοποιημένο ηχητικά, ένεκα επιταγών της εποχής που ήθελαν μια πολύ διαυγή ανάγνωση των ήχων από τον ακροατή χωρίς να υπάρχει σημείο που να δυσαρεστεί λόγω συχνοτικής πολυπλοκότητας, εντούτοις όμως  το Graceland έχει φτιάξει το δικό του μύθο μέσα στην por/rock δισκογραφική ιστορία και κατάφερε να περάσει έναν ήδη αγαπητό μουσικό σε ακόμα πιο πλατύ ακροατήριο.

Ο Paul Simon,  είναι ένας οξυδερκής μουσικός που η ανήσυχη περί των ήχων φύση του συνοδεύτηκε με μια όχι μικρότερης σημασίας παραγωγή στίχων που  κατέκτησε τους πάντες με το χιούμορ, το ρεαλισμό και την διεισδυτική στα πεπραγμένα της καθημερινότητας οπτική.

Και μπορεί οι επόμενοι δίσκοι του Paul Simon μετά το Graceland να μην έφτασαν το απίστευτο νούμερο των 16.000.000 πωληθέντων αντιτύπων αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είχαμε να κάνουμε με δίσκους επανάληψης ή στασιμότητας. Αντίθετα. Το The Rhythm of the Saints (1990/Warner) επεκτείνει τις ρυθμολογικές αναζητήσεις του Simon και τη Βραζιλία ενώ στο Surprise (2006/Warner) κατάφερε να μαζέψει μια ονειρεμένη ομάδα που αποτελείτο μεταξύ άλλων από τους Brian Eno, Bill Frisell, Herbie Hancock και Leo Abrahams.

Αν ψάχνε, πάντως, κάποιος για τον πλέον αστικό του δίσκο θα συνιστούσα το Hearts and Bones που εκδόθηκε το 1983 (Warner) τρία χρόνια πριν από τον εμπορικό προαναφερθέντα θρίαμβο του Graceland.

Ο καινούργιος δίσκος του Simon με τίτλο Stranger to Stranger (από τον οποίο προέρχονται αμφότερα τα παραπάνω ηχητικά δείγματα) κυκλοφορεί στις πρώτες ημέρες του Ιούνη και έχει τις σταθερές που έχουμε μάθει να περιμένουμε από τον Simon. Πολυρυθμία, όχι διακοσμητικοί στίχοι, πάντα θαυμάσιες σε ηχοληψία ακουστικές κιθάρες, έξυπνα υπόγεια πεδία από αναπάντεχα field recordings και ως χαρακτηριστικό στοιχείο μια εκτενή χρήση ξύλινων πνευστών. Βάλτε σε αυτά και ένα διαπεραστικό εξώφυλλο (που θυμίζει αμυδρά μου θύμισε εκείνο το εξώφυλλο με τα remixes των neubauten) και έχετε μια πλήρη καλλιτεχνική πρόταση από έναν καλλιτέχνη που παζάρεψε μόνο τον εαυτό του αλλά ποτέ την τέχνη του.

Υ.Γ. Και παρεμπιπτόντως ανάθεμα με αν το The Clock που ανοίγει το δίσκο δεν είναι το καλύτερο πρελούδιο δίσκου που άκουσα τον τελευταίο καιρό.

Υ.Γ. 2 Η πλέον ωραία αναφορά στη solo πορεία που μπορεί να βρει κάποιος στο χώρο της τηλεόρασης εν είναι άλλη από αυτή που υπάρχει στο μόλις δεύτερο επεισόδιο της πρώτης περιόδου του σκανδαλιστικά απενοχοποιημένου Curb Your Enthusiasm όπου ολόκληρο το επεισόδιο έχει ως επίκεντρο μια σειρά συναυλιών του Simon στο Los Angeles. Αναφορές στον Simon υπάρχουν κι σε πολλές άλλες σειρές με τις πλέον γνωστές να φιγουράρουν σε σειρές όπως το The Big Bang Theory και το NCIS.

Στυλιανός Τζιρίτας

*Το Stranger to Stranger κυκλοφορεί στις 3 Ιουνίου από την Concord Records.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s