ΗΜέRA # 42 / Σημείωμα για τον Νίκο Σκαλκώτα

skalkotas44

Πέραν του βασανισμένου saga που φέρει ο εν λόγω συνθέτης και πέραν όλων των γνωστών ιστοριών που καταγράφουν τη συντηρητική πλευρά της ελληνικής μουσικής ιντελιγκέντσιας όταν ο Χαλκιδαίος συνθέτης επέστρεψε στην ημεδαπή από το Βερολίνο και τέλος πέρα από την ιδιότυπη σταλινική φράξια απέναντι στο έργο του που επέβαλλε στα 80s μια μερίδα της ελληνικής ημιμαθούς παιδαγωγικής στα ωδεία, ο Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949) παραμένει μια ξεχωριστή περίπτωση στα δεδομένα της εντός των συνόρων αισθητικής στρατιάς.

Και αυτό διότι κατάφερε κάτι που πραγματικά ακόμα και στις ημέρες μας αποτελεί έναν ύφαλο σε προσπάθειες σύμπλευσης ελληνικών στοιχείων με επιρροές από τη δυτική ή άλλη κουλτούρα.

Βασιζόμενος στην άφθαστη τεχνική του αλλά και στην άρτια εκπαίδευση και θεωρητική του κατάρτιση κατάφερε ειδικότερα με τους Πέντε Ελληνικούς Χορούς να μεταγράψει μια πραγματικότητα που φάνταζε ότι θα μείνει στην εποχή της φουστανέλας ως συναισθηματικός σημαιοφόρος και μόνο.

Αρνούμενος να δεχθεί [γνήσια μουσική αντίληψη λέγεται αυτό] ότι τα στοιχεία που συντελούν μια κουλτούρα ορίζονται από συγκεκριμένες ιστορικές κυψελίδες, έφερε στην επιφάνεια τα ποζιτρόνια που μπορούσαν να μεταλαμπαδεύσουν το ατόφιο της ελληνικής ηχητικής κύστης (ναι! κύστης!) σε ένα μεταμοντέρνο ηχητικό τοπίο απαλλαγμένο από γεροντικής ζακέτας κριτικές/αποχρώσεις/διυλίσεις του γίγνεσθαι.

Τα shrapnel της δημιουργικής του έκρηξης χτύπησαν τον ίδιο τελικώς λόγω προοδευτικότητας του αλλά έστω και μετά θάνατον έχει λάβει μια σημαντική, αλλά όχι την πρέπουσα, στις κατακτήσεις της ημεδαπής.

Δεν χρειάζεται καν ο ντετέκτιβ Ουζούνης για να διαπιστώσετε το παραπάνω. Ελέγξτε τις δισκοθήκες φίλων σας, ειδικότερα κάποιων προοδευτικών περί μουσικής, και θα σοκαριστείτε από την απουσία του όποιου σημείου δισκογραφίας του.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s