ΗΜέRA #47 – Το κοντράλτο της Επαναστάτριας

arma

Η Joan Armatrading αντιμετώπισε δύο κορυφαία ζητήματα στην καριέρα της. Το ένα έχει να κάνει με την αλλαγή παραγωγής στα αρχές των 80s. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το τραγούδι του 1983, Drop The Pilot (πατήστε εδώ για να ακούσετε) όπου μια φωνή μαύρου κοντράλτο κλήθηκε να τραγουδήσει πάνω σε μπασογραμές που άρμοζαν περισσότερο σε χαρούμενες για το 45ο ραντεβού τους λευκές αμερικανίδες τραγουδίστριες.

Το πρόβλημα της αλλαγής αισθητικής εκείνης της εποχής χτύπησε τους πάντες που έρχονταν από 60s και 70s -απλά οι πρώτοι είχαν το επιπλέον πρόβλημα της εξουθενωμένης έμπνευσης). Οι δεύτεροι όμως ήταν μόλις στα ξεκινήματα και ανεξαρτήτως που ανήκαν στην στρατόσφαιρα του rock n roll και παρεκτός και επέλεγαν να πάνε totally underground έπρεπε να ακολουθήσουν τις επιταγές τη mainstream παραγωγής όπως την έθεταν οι μεγάλες δισκογραφικές. Και η Armatrading ερχόταν από ένα έτσι κι αλλιώς μπερδεμένο τοπίο ηχητικό. Όχι επειδή ήταν χωρίς άποψη αλλά επειδή ακριβώς αρνήθηκε να πάει προ μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Η αγγλική και ταυτόχρονα μαύρη ρίζα της έβαλε πολλά στο προσωπικό της μοντάζ. Δυναμική μπαλλανταδόρος, αφιονισμένη οπαδός του gospel και της soul, μεγάλος λάτρης του rock n roll, παρέδωσε στα 70s δίσκους γεμάτους λατρεία για τα παραπάνω είδη. Σε δυο από αυτούς οι μαεστρικοί χειρισμοί του Glyn Jones στην κονσόλα έδωκαν ένα ζεστό ήχο που όφειλε πολλά στην ενσωμάτωση του πραγματικού χώρου και των ανακλάσεων στην ηχογράφηση. Και δεν ήταν τυχαία η αναρρίχηση της Armatrading στα charts διότι ο ήχος αυτός μπορούσε να ικανοποιήσει και τον απαιτητικό ακροατή που είχε γνώσεις δισκογραφίας αλλά και το mainstream ακροατήριο που στην καλύτερη των περιπτώσεων οι βασικές επιλογές στη δισκοθήκη ήταν το Tapestry της Carole King και κάποιο ξεχασμένος best of του Otis Redding.

joan3

Αυτό το crossover της Armatrading δεν ήταν αποκλειστικά και μόνο στον ήχο. Η ίδια η εικόνα της (και εδώ είναι το δεύτερο από τα προαναφερθέντα εμπόδια) ήταν τελείως διαφορετική από οτιδήποτε υπήρχε, ειδικότερα στο χώρο της μαύρης μουσικής διότι σε αυτό τον τομέα στα 70s δεν υπήρχαν γυναίκες να ουρλιάζουν πάνω από μικρόφωνα (λέγε με punk) αλλά είχαμε την εικόνα είτε της ψυχοσεξουαλικής μαύρης που έστελνε χειραφέτηση και ισότητα στο διάολο λειτουργώντας στα πλαίσια της disco και του funk (και ας ξεκίνησαν αμφότερα ως απόλυτες βόμβες στα σεξουαλικά ήθη) είτε της συντηρητικής (και ερχόμενης από τα 60s) που είχε χάσει τη μάχη και απλά υπέμενε τη λευκή στα ΜΜΕ συντριπτική, λευκή, πλειοψηφία .

Αντιθέτως ενώ μιλούσε σε πάρα πολλά τραγούδια για την αγάπη και έθετε ακόμα και το sex ως θεματική την ίδια στιγμή μήτε νιαούριζε μήτε έκανε πλαταγισμούς της γλώσσας. Φανερή η προσπάθεια της δισκογραφικής στα 80s να της δώσει ένα image που ίσως και λόγω του άλλου μαύρου weirdo (βλέπε Grace Jones) να περνούσε στο κοινό ως μια δυναμική «λέαινα» ή «αίλουρος» (αυθεντικοί προσδιορισμοί από ελληνικά δελτία τύπου της εποχής).

Η Armatrading απλά δεν κολλούσε σε κανένα σεξουαλικό πρότυπο της εποχής, και όχι τυχαία αυτό. Οι πιο ανοιχτομάτηδες κατάλαβαν τους λόγους εξαρχής και επιβεβαιώθηκαν πολλά χρόνια αργότερα όταν η τραγουδίστρια σύναψε σύμφωνο συμβίωσης με την επί σειρά ετών σύντροφο της. Το ότι η Armatrading αρνήθηκε επιμόνως να μπει στην κονσέρβα της συγκεκριμένης εικόνας και attitude κάνει τη θέση της ακόμα πιο ισχυρή στα μάτια του οιοδήποτε χειροκροτεί τις πέρα από μάντρες και στάνες αυτόνομες καλλιτεχνικές θέσεις.

Το ότι δεν κατάφερε να ξανανέβει στα charts αλλά συνεχίζει μέχρι τις ημέρες μας να βγάζει δίσκους (το 2015 έκανε την τελευταία τουρνέ της μιας και όπως δήλωσε τα 66 της χρόνια της απαγορεύουν πια σχοινοτενείς περιοδείες) ακόμη και χωρίς την εμπορική αναγνώριση δίσκων όπως τα αριστουργηματικά  Show Some Emotion (πατήστε εδώ για να ακούσετε όλο το δίσκο) και To the Limit (1977 και 78 αντίστοιχα) δεν μειώνει στο ελάχιστο τη συμβολή της στο να διαρραγεί η εικόνα της γυναίκας-έρμαιο εξωγενών συμβολισμών/εμβολισμών.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s