ΗΜέRA #50 – Crank Sturgeon “Αν όλα πάνε με συνέπεια (θα) έχω το κράνος μου μαζί μου, καθώς προσφέρει προστασία όταν τα πράγματα πάνε στραβά!”

crankbasic

Θα μπορούσα να έχω διαλέξει τουλάχιστον άλλες 6 φράσεις από την παρακάτω συνέντευξη που θα έδιναν ένα καλό τίτλο και ίσως και σε μερικές περιπτώσεις ακόμα πιο teasing αλλά ο συγκεκριμένος έχει να κάνει με δύο βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης του Crank Sturgeon, την επί σκηνής εμφάνιση και το χιούμορ του. Κανένα από τα δύο δεν υπολείπεται σχετικά με τα υπόλοιπα της κάθε performance του. Ήχος και λόγος συμπληρώνουν ένα όχι απλά ιδιαίτερο πακέτο αλλά και ξεχωριστό αν σκεφθεί κάποιος γενικότερα τι αντιμετωπίζουμε στον πειραματικό χώρο. Μια κατήφεια και σοβαροφάνεια (ή έναν άκρατο χαβαλέ για να προσθέσω πικρόχολα) σχετικά με το τι σημαίνει πειραματισμός σε συνθήκες ζωντανής παρουσίας. Και αυτό είναι ένα λαμπρό νόμισμα ανταλλακτικής αξίας στην κλήτευση του Crank Sturgeon για live στην Αθήνα τις επόμενες ημέρες* από την σχετικά νεοσύστατη Coherent States που μόλις πριν από λίγο καιρό μας φιλοδώρησε με μια κυκλοφορία του εν λόγω κυρίου σε live συνεργασία του με τον Olivier di Placido και με τίτλο Twice Heathen Scent. Το βαθύτερο κέρδος που έχει το ελληνικό κοινό από την επαφή του με το φαινόμενο Crank Sturgeon  επί σκηνής δεν θα είναι άλλο από τον κατανόηση του νοηματικού κωδίκελου που ορίζει ότι «σε οποιοδήποτε είδος η κατανόηση του για πιο λόγο ανεβαίνω στη σκηνή είναι η καλύτερη οδός για τον ίδιο τον καλλιτέχνη και το κοινό».

Ο Crank Sturgeon μεταφέροντας επί σκηνής ένα απόλυτα προσωπικά κώδικα που οφείλει σε παλαιότερες μορφές παραστατικών τεχνών όσο και στη σύγχρονη έκδοση κάθε μορίου και τελείας που μπορεί να υλοποιηθεί ως ήχος και κίνηση on stage φέρνει σε μια ανεπανάληπτη ευθεία ειλικρίνειας τη διπολική γραμμή performer-κοινό. Οποιοδήποτε από τα δύο μέρη συνεχίσει να εμμένει σε ποζεράδικες λογικές είναι σαφώς ο χαμένος.

*Θα αρχίσω με μια κλασσική ερώτηση. Το Crank Sturgeon, ως όνομα της καλλιτεχνικής σας persona που έχει τις ρίζες του?

Η προέλευση του ονόματος Crank Sturgeon έχει τις ρίζες του πίσω, στο τρίτο έτος στη Σχολή Καλών Τεχνών, γύρω στο 1992. Εκείνη την εποχή δούλευα πάνω στην αναπτύξω μια δημιουργική «ομπρέλα» που θα μπορούσε να στεγάζει και να αποτελεί ταυτόχρονα προσωπική μου υπογραφή, με video, ήχο και performance. Παράλληλα η ενασχόληση μου με το παράλογο/διαφορετικό στον ήχο και την οπτική ποίηση –μια επιρροή από το Dada και την φουτουριστική γραφή- έδωσε μια άμεση εικόνα όταν έπρεπε να αποφασίσω για το πώς θα κυκλοφορήσω την πρώτη home made κασέτα ήχου, οι λέξεις «μανιβέλα» και «οξύρρυγχος», κρίθηκαν εύστοχες. Τίποτα δεν εξηγεί καλύτερα τον ήχο από τον μοχλό/αγκώνα ενός χεριού και ένα ψάρι από τα βάθη του αρχαίου κόσμου.

Θεωρείτε τον εαυτό σας να είναι κατά κύριο λόγο εικόνας ή ήχου καλλιτέχνη; Μπορείτε επίσης να κάνετε πολλά εγκαταστάσεων και σχεδίων.

Θεωρώ τον εαυτό μου και τα δύο. Το σχέδιο είναι κάτι με το οποίο ασχολούμαι από παιδί. Ωστόσο, και ως παιδί, ήθελα να ενεργήσω πάνω και έξω από τα σχέδια μου, κάτι που προσπάθησα στα επόμενα χρόνια, μεταφέροντας αυτές τις παρορμήσεις ήχου ή παραστατικών τεχνών σε κάτι που να έχει εμφυτευμένο  νόημα.

Οι εγκαταστάσεις αποτελούν μια περαιτέρω υλοποίηση αυτών των ερεθισμάτων. Η ανα(δια)μόρφωση ενός χώρου με οπτικά μέσα είναι κάτι που έρχεται άμεσα όταν δουλεύω τόσο με την performance όσο και την μεθοδολογία ενός installation. Εάν μια εγκατάσταση μπορεί να τσιρίζει, να ρεύεται ή να σφυρίζει τόσο το καλύτερο! Και, αν εν τέλει μια performance μπορεί να ξεδιπλώσει, τεντώσει, τροποποιήσει ή και να διακόψει τις αρχικές διαστάσεις της διαστάσεις της, τότε αυτό είναι τέλειο.

*Ο χώρος του κάθε live/ /show παρουσιάζει όρια και περιορισμούς σε αυτό που θέλετε να παρουσιάσετε? Έχετε συγκεκριμένες προτιμήσεις αναφορικά με τον κώδικα ενός μαγαζιού που ενδέχεται να εμφανιστείτε και επιλέγετε για παράδειγμα πιο εύκολα το χώρο μίας γκαλερί από τη σκηνή ενός κλασσικού rock club?

Πάντα υπάρχουν περιορισμοί που επιβάλλουν οι χώροι! Και πρέπει να ομολογήσω ότι σηκώνω πάντα το γάντι σε τέτοιες προκλήσεις! Όχι μόνο χρειάζεται να αναπροσαρμόσω τα εργαλεία μου στον κάθε χώρο αλλά ως αποτέλεσμα αυτού έχω καινούργια στον κώδικα και γεμάτα εκπλήξεις γεγονότα ως επίπτωση της δικής μου αλλαγής. Ο χώρος ενός rock club μπορεί να αποδειχθεί και να δώσει τόσο ενδιαφέροντα παράγωγα όσο και μια γκαλερί τέχνης.

 

 Είστε επίσης καθηγητής κατά καιρούς σε διάφορα εργαστήρια /workshops. Τι διδάσκετε τους συμμετέχοντες?

Τα εργαστήρια μου είναι κατά ένα μέρος τεχνικά και κατά ένα άλλο βιωματικά. Για παράδειγμα, ένα workshop στην κατασκευή μικρόφωνων επαφής ακολουθείται από μια ομαδική performance της ομάδας. Αυτό δεν είναι π0άντα το ζητούμενο αλλά σαφώς ένα οπτιμιστικό αποτέλεσμα. Οι συμμετέχοντες όχι μόνο μαθαίνουν κάτι καινούργιο αλλά έχουν μία χαλαρή και με χιούμορ σχέση με έναν νέο αντικείμενο μελέτης ήχου όπως και όπως και τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε αστέρες του είδους.

*Νομίζω ότι σπουδάστε στη Βοστόνη, στη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης στα τέλη τω 80s και αρχές των 90s, σωστά? Η Βοστόνη ήταν ένα μέρος όπου το εξεζητημένο και το σοφιστικέ επίκεντρο έρευνας αναφορικά με τον σχεδιασμό ήχου ήταν κάτι υψηλής αποδοχής στα αρχές της δεκαετίας του 90, είναι σωστή αυτή η εντύπωση μου?

Εντελώς σωστή. Η Βοστόνη ήταν ένα πραγματικά ωραίο μέρος για να ζεις τότε και εξακολουθεί α είναι. Δεν μου αρέσει να γλιστρώ στην νοσταλγία αλλά ως σπουδαστής στη Σχολή Καλών Τεχνών στα 90’s, έγινα μάρτυρας μερικών θαυμάσιων και σε κάποιες περιπτώσεις απίστευτων στα πλαίσια των εικαστικών και παραστατικών τεχνών –υλικό που συγκαταλέγεται στα κιτάπια του θρύλου, πραγματικά. Αλλά δεν μου αρέσει να κολλάω στο παρελθόν. Η σημερινή κατάσταση και το παροντικό επίπεδο στην Τέχνη, τον ήχο , την πρωτοπορία σε οποιοδήποτε τομέα είναι πραγματικά καταπληκτικό είτε μιλάμε για τη Βοστόνη είτε για το Βελιγράδι.

Ο λόγος, οι λέξεις, ο ήχος του στόματος αποτελούν ένα δραστικό στοιχείο της επί σκηνής παρουσίας σας. Οι περισσότεροι άνθρωποι του συγκεκριμένου genre ανεβαίνουν στη σκηνή και εκτελούν τις συνθέσεις τους. Οι αφηγήσεις σας έρχονται από κάποια σύνδεση με το θέατρο και τη λογοτεχνία ή είναι ένα extra όπλο στη διασύνδεση σας με το ακροατήριο?

Θα έλεγα ότι είναι λίγο και από τα δύο, ένα υβριδικό εργαλείο. Ο θύλακας της αφήγησης στην performance μπορεί να αποδώσει και να δώσει σπίθα και φλόγα στα τεκταινόμενα, στη δική μου περίπτωση αυτό λειτουργεί με το λόγο και την πλατφόρμα του παράλογου. Με όρους θεατρικότητας αυτό πραγματώνεται χρησιμοποιώντας τη γλώσσα ως έναν μοχλό σαφής εξήγησης στο κοινό περί του νοήματος αλλά και των μεθόδων που ενυπ0άρχυν στην performance μου. Δημιουργεί επίσης ένα επίπεδο προσδοκίας διότι το κοινό καταλαβαίνει ότι ένας τύπος θα σταθεί μπροστά τους και θα κάνει κάτι παραπάνω από το να γυρνάει μοχλούς σε ένα μηχάνημα. Είναι μέρος του οπλοστασίου μου και την ίδια στιγμή καθορίζει νομίζω και τη σύνθεση του ακροατηρίου μέχρι ένα βαθμό, όπως και τον εγκλιματισμό τους σε αυτό που επέλεξαν να δουν. Η γλώσσα, τα λογοπαίγνια, το παράλληλο με μένα τραγούδι τους κάνουν να νιώθουν πιο άνετα, γιατί στην ευχή να μην το κάνω λοιπόν? Την ίδια στιγμή δημιουργεί αδημονία και σε μένα διότι ποτέ δεν ξέρω πως θα αντιδράσει το κοινό. Σε συνδέει όποια και αν είναι η αντίδραση τους με το κοινό και σπάει ανεπιστρεπτί την απόσταση μεταξύ του εκφραστή και του παθητικού θεατή.

Θα έχετε μαζί σας στην αθηναϊκή σας εμφάνιση το περίφημο κράνος ασφαλείας ή είναι κάτι που τίθεται υπό συζήτηση ανάλογα με τα εκάστοτε συνθήκες?

Αν όλα πάνε με συνέπεια θα έχω το κράνος μου μαζί μου, καθώς προσφέρει προστασία όταν τα πράγματα πάνε στραβά!

Στυλιανός Τζιρίτας

*O Crank Sturgeon εμφανίζεται την Τρίτη 21 Ιουνίου μαζί με τους Κωστή Κηλύμη, Δανάη Στεφάνου και Δημήτρη Θόρυβο στο showcase της Coherent States, στο Baumstrasse

>Ώρα προσέλευσης: 19.30- Ώρα έναρξης: 20.30 / Είσοδος: €8 / http://www.dentra.gr | Σερβιών 8, Βοτανικός /  info@dentra.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s