ΗΜέRA # 66 / Ανήκουστη Μουσική ^ 53 Δίσκοι εκτός ορίων

 

joseph-beuys
Joseph Beuys

Οι εκδόσεις Τοποβόρος μας έχουν καλομάθει, το ομολογώ. Τα χρόνια που δραστηριοποιούνται προχωρούν σε εκδόσεις κειμένων και βιβλίων που σπάνια έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε μεταφρασμένα (και με σωστή επιμέλεια..) στην Ελλάδα.

Θυμίζω το εκπληκτικό βιβλίο των KLF (ναι, αυτών, των γνωστών) «Πως να κάνετε μια νούμερο ένα επιτυχία», το συγκλονιστικό μέσα στην απολυτότητα του βιβλίο της Valerie Solanas «Κατακάθι: μανιφέστο για την εξάλειψη των ανδρών» και το απολαυστικό «Η επέλαση των τρολ» του Stefan Krappitz, μεταξύ άλλων, βιβλία που σε τιμές της τάξεως των 4 ευρώ έχουν δει το φως της ελληνικής βιβλιογραφίας.

Στο καινούργιο βιβλίο από τις εκδόσεις Τοποβόρος, το Ανήκουστη Μουσική του Craig Dworkin,  έχουμε μια έξυπνη και αναγκαία για τις μουσικές βιβλιοθήκες συλλογή πληροφορίας. Μια κυψέλη επί χάρτου όπου αναγράφονται δίσκοι που δεν εμπεριέχουν όχι μόνο μουσική αλλά και ήχο με την κλασσική έννοια του όρου. Οι υπογράφοντες ανάλογους δίσκους δεν βρίσκονται μόνο σε καταλόγους μουσικών (όπως οι Matmos, οι Coil και ο Steve Reich που παρελαύνουν σε τούτη την έκδοση ως σχεδόν αυτονόητοι κάτοικο της άηχης χώρας) αλλά και σε κιτάπια εννοιολογικών στοχεύσεων αν μιλάμε για καλλιτέχνες όπως η Mieko Shiomi και ο Josepf Beuys.

mieko shiomi
H Mieko Shiomi με τους Yamaguchi Katsuhiro, Kuniharu Akiyama και Ay-O κατα την έμπροσθεν κοινού εκτέλεση του έργου της «Compound View No. 1» (Νέα Υόρκη/1965)

Οι δίσκοι αυτοί προσπαθώντας να αποτινάξουν την αναγκαιότητα του ήχου μέσα σε προκαθορισμένα πλαίσια ακρόασης (και λήψεως αυτού) προχώρησαν σε εσχατολογικές κατά πολλούς/αναγκαίες κατά άλλους, λύσεις και παραθέσεις. Ο John Cage και το περίφημο 4.33 είναι σχεδόν αυτονόητα το εναρκτήριο λάκτισμα για να ακολουθήσουν 52 δίσκοι  καλλιτεχνών ή σχημάτων που έθεσαν τη μουσική εκτός των ορίων που μέχρι εκείνη τη στιγμή ονομαζόταν «μουσική σύνθεση».

pavel
Ο Pavel Buchler κατά τη διάρκεια της επί 72 ωρών διαδικτυακής εκπομπής ήχων που εξαπέλυσε τον Νοέμβριο του 1998 στο Cambridge

Θα τολμήσω να πω ότι μια μικρή εισαγωγή στο βιβλίο χρειαζόταν αλλά ίσως, λέω ίσως, να ήταν επιθυμία του συγγραφέα να μπαίνει κατευθείαν στο ψαχνό, ως μέρος της έκπληξης που εννοιολογικά συνδέεται με το ηχητικό πεδίο αυτών των δίσκων. Σε μια αγγλική έκδοση που βρήκα σε μορφή pdf στο δίκτυο υπάρχει ένα εισαγωγικό τετράστιχο του John Keats ενώ στον κολοφώνα του βιβλίο αναφέρονται κάποια στοιχεία για πρωτύτερη short version της αγγλικής έκδοσης σε μορφή άρθρου.

Απαραίτητο για μελετητές ήχου όπως και για ακροατές και συλλέκτες πειραματικής μουσικής. Για περισσότερες πληροφορίες πάνω στις εκδόσεις Τοποβόρος πατήστε εδώ

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s