ΗΜέRA # 71 / Σκυλάδικες αντιλήψεις στην jazz

syrtaki5

Επειδή στην ημεδαπή έχουμε αναγάγει με λάθος τρόπο την jazz σε ένα βάθρο που δεν είναι πραγματικό, όχι αναφορικά με την αξία της αλλά με τις συνθήκες που επικρατούν στο χώρο καλό θα ήταν μερικές φορές να βάζουμε τα δάχτυλα επί τον τύπο των ιλέων.

Αφορμή μου έδωσε η κυκλοφορία του Lou Donaldson, του μεγάλου αυτού συνθέτη και σαξοφωνίστα. Στο (πολύ μέτριου artwork) Candy που κυκλοφόρησε βρίσκουμε outtakes και εκτελέσεις εκ νέου συνθέσεων του Donaldson κυρίως από τους δίσκους του Midnight Sun  (Blue Note/1960) και Sweet Poppa Lou (Muse/1981). Μέτριο το αποτέλσμα και μάλλον άνευλόγου η κυκλοφορία. Ο λόγος που συμβαίνει ανάλογες δεκάδες κυκλοφορίες είναι ο εξής και η ιστορία του Donaldson έχει τρομακτική ομοιότητα με πολλές άλλες συνοδοιπόρων του στην jazz.

Με σπασμένη καριέρα στη δισκογραφία μετά τα 70s ο Donalson βρέθηκε όπως και πολλοί στα αζήτητα ένεκα αλλαγής στο χώρο. Αλλαγής ήχου στο ιδίωμα αλλά και αισθητικής στις παραγωγές, γεγονός που έθεσε πολλούς μουσικούς σε περιθώριο του μεροκάματου και μόνο μερικά φεστιβάλ και κάποιες καθυστερημένες μετακλήσεις από χώρες που δεν μπορούσαν παλαιότερα να απολαύσουν την επί σκηνής παρουσία αστέρων του ιδιώματος, αποτελούσαν φάρους εισοδήματος. Αυτό επεκτάθηκε αργότερα σε όλο το φάσμα της jazz. Σε πολλές συνεντεύξεις που έχω κάνει με τζαζίστες από την Αμερική υπάρχουν οι εξής κοινές παραδοχές:

*Η Ευρώπη είναι αυτή που τους συντηρεί

*Στην Αμερική οι χώροι (τα jazz clubs και οι αίθουσες συναυλιών) είναι πολύ δύσκολα προσβασιμοι πια για τους παλιούς και τους πολύ νέους καλλιτέχνες

* Οι δίσκοι βγαίνουν για να μπορείς να δείξεις στον promoter ότι έχεις να πουλήσεις υλικό (ακριβώς όπως γίνεται και στο σκυλάδικο)*.

Ως αποτέλεσμα του τελευταίου βλέπουμε πολλούς καταξιωμένους παίκτες ή ταλενταρες του σήμερα να αναγκάζονται να παίζουν jazz standards στους δίσκους τους. Και αυτό είναι μία τακτική που έχουν εφαρμόσει και μεγάλες εταιρείες. Χαρακτηριστική περίπτωση από τη δεκαετία του 80 ο σαξοφωνίστας Kenny Garrett, καταξιωμένος μουσικός, που μάλιστα έχει περάσει από τις τάξεις της μπάντας του Miles Davis και όμως για ολόκληρη τη δεκαετία του 80 ηχογραφούσε My Funny Valentine και διάφορα άλλα standards ασχέτως αν είχε εξαρχης αποτιμηθεί από τους κριτικούς και εξαιτίας των live εμφανίσεων του ως ένα από τα μεγάλα ταλέντα του χώρου.

Ο Lou Donalson ζει και εξακολουθεί να παίζει ανά την υφήλιο με κουαρτέτο. Οι καιροί είναι δύσκολοι. Το είδαμε και στην περίπτωση του Sonny Rollins (επίσης του χρεώνονται μερικά κάκιστα εξώφυλλα στις τελευταίες του ηχογραφήσεις) και των εμφανίσεων του ανά την  υφήλιο τα προηγούμενα χρόνια. Αυτός τουλάχιστον κατάφερε να πουλήσει την τελευταία δεκαετία πολύ ακριβά το τομάρι του.

sunsetcocktail5

Ακόμα και αγιασμένες εταιρείες όπως η Blue Note και η Verve έχουν υποπέσει πολλές φορές σε ηθικής φύσεως λάθη. Αποτέλεσαν στέγη για δεκάδες προικισμένους μουσικούς αλλά όταν τα πράγματα άλλαξαν απλά προστάτεωαν τα vaults τους. Ελάχιστες όπως η Black Lion και η Black Saint έπραξαν διαφορετικά προσπαθώντας να διατηρήσουν την ακεραιότητα των καλλιτεχνών τους και το πλήρωσαν ακριβά. Το κοινό στα χρόνια που ακολούθησαν την έκρηξη της μαύρη δημιουργικότητας, από τα μέσα της δεκαετίας του 70 και πέρα δηλαδή έστρεψαν στον λευκό ευρωπαϊκό ήχο την προσοχή τους και όταν τη δεκαετία του 80 η κρίση στην jazz έγινε και δημιουργική εκτός από οικονομική τότε το κοινό απαίτησε από τους μαύρους μουσικούς να μιμηθούν το Al Johnson, ζητώντας καρικατούρες και όχι ήχο και προσωπικότητα. Γι αυτό και ανεδείχθησαν λευκές ποταπότητες όπως ο Kenny G αλλά αυτό πραγματικά είναι μία άλλη συζήτηση.

*Και για να έχεις κάτι να πουλάς στο merch stand, θα συμπληρώσω εγώ. Λογικό διότι εκεί που έχουν πέσει τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών πια διαγράφεται μια σκληρή πραγματικότητα για την κάθε μέρα τους.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s