ΗΜέRA # 95 / Μεταλλάξεις του underground marketing

retro2

Δεν είναι κάτι καινούργιο οι αλλαγές στις διαθέσεις και στις προθέσεις του αγοραστικού κοινού ακόμα και όταν τσεκάρουμε χώρια τις ηλικιακές ή βάσει αισθητικού κριτηρίου ομάδες αυτού.

Και ναι μεν στα ακροατήρια τα οποία ασχολούνται με μουσική που περνάει μέσα από διαφημίσεις, charts και τηλεοπτικές εκπομπές τα πράγματα αλλάζουν με διαφορετικά κριτήρια ακριβώς επειδή οι τρόποι αγοράς μεταβάλλονται ανάλογα με το που κλίνει η συνισταμένη των μεγάλων δισκογραφικών αλλά στο underground κύκλωμα τα πράγματα διαφοροποιούνται ελαφρώς. Όχι πως δεν υπάρχουν και σε αυτό το πεδίο επιρροές από τα κυρίαρχα ΜΜΕ ή από τις διαδικτυακές πλατφόρμες ήχου, όμως οι τάσεις μεταλλάσσονται με ολότελα διαφορετικούς ρυθμούς, εννίοτε και μη εξηγήσιμους, αν μη τι άλλο άμεσα. Φυσικά και εδώ υπάρχουν hypes και μόδες όμως τα μέτρα και τα σταθμά έχουν το πολύ βασικό στοιχείο διαφοροποίησης που ακούει στο όνομα «ποιότητα». Ο ήχος σε αναφορικά με την ποιότητα του είναι στην πρώτη γραμμή αποτίμησης του format που επιλέγει ο καλλιτέχνης για να παραδώσει προς κυκλοφορία και κατ’ επέκταση ο αγοραστής εκτιμώντας την επιλογή του καλλιτέχνη.

Σαφώς και έχουν υπάρξει trends που καταντούν γελοία όπως για παράδειγμα η προ ετών εμμονή πολλών stoner σχημάτων να ακουστούν αναλογικές όχι μόνο στην ηχογράφηση αλλά και στο format (αλλιώς δεν κρινόντουσαν ως true από το κύκλωμα της εκάστοτε χώρας, κάτι που είδαμε να συμβαίνει και στην Ελλάδα), όμως δεν σταματά εκεί το ζήτημα. Η απαξίωση του cd ωθεί πολλά σχήματα να μην το εμπιστεύονται ως μέσο που θα αγοράσει ο οπαδός από τον πάγκο του merc στη συναυλία. Γυρνώντας έτσι προς μια σαφώς πιο ακριβή λύση, δηλαδή κοπή βινυλίου (ας μην ξεκινήσουμε την αιώνια συζήτηση περί καλύτερης ηχητικής του βινυλίου, θα μιλάμε μέχρι να ξαναβγάλουν δίσκο οι Ratt…) που ανεβάζει το κόστος στις τσέπες τους αλλά ταυτόχρονα μικραίνει και το ποσοστό κέρδους (για όποιον βρίσκει έναν μουσικό επίορκο στο οποιοδήποτε βωμό του rock n roll όταν αυτός χρησιμοποιεί τη λέξη κέρδος σε μια DIY κυκλοφορία να πάει αυτός να αναλάβει το κόστος λειτουργία μίας μπάντας ή ακόμα περισσότερο μιας παραγωγής).

retro1

Η κασέτα που ανέβηκε τα τελευταία χρόνια στις προθήκες καταστημάτων και πάλι αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα. Νοσταλγία σαφώς, αναλογικός ήχος (σε μια από τις πλέον δυσλειτουργικές του φόρμες) και trend ολκής. Αναγκαστικά θα γίνω προσωπικός σε αυτό το σημείο. Εσύ γιατί βγάζεις κασέτες δικού σου υλικού ή άλλων σε δικές σου παραγωγές θα αναρωτηθείτε. Η απάντηση μου είναι απλή. Για όλους τους παραπάνω. Δεν μπορώ να αναλάβω το κόστος μια παραγωγής σε βινυλιο και ας ξέρω ότι θα φύγει πιο εύκολα. Δεν διακινδυνεύω το cd και ας είναι ένα αγαπημένο μου format. Και ας ανακύπτουν άλλα ζητήματα αυτόματα, του τύπου «θα έχεις και ηλεκτρονικό κατέβασμα για τα tracks?». Άλλο αστείο σημείο αυτό. Βγάζουμε κασέτες, τις αγοράζουν και σου λένε από πριν ότι δεν έχουν κασετόφωνο (όχι φέτα, ούτε καν κάποιο κλασσικό φορητό).

Το επίσης σίγουρο είναι ότι ο Έλληνας των ταμπλετών αγοράζει μεμονωμένα tracks στο όποιο Itunes (παλαιότερα τα αγόραζε ως ringtones…) ενώ ο αγοραστής του underground συστήματος δεν αγοράζει εύκολα album σε ηλεκτρονική μορφή. Η τελευταία τάση μάλιστα όπως καταλαβαίνω είναι να ακούς σε streaming το δίσκο και μετά να τον αγοράζεις σε φυσική μορφή. Ακόμα και αν είναι κασέτα και δεν έχεις κασετόφωνο. Αγοράζεται δηλαδή το αντικείμενο ως τοτέμ και όχι ως φορέας ήχου.

Η ενδιάμεση κατάσταση που ζούμε τα τελευταία χρόνια, αποτέλεσμα εν μέρει και ως αντίδραση μέρους του ακροατηρίου στην αχόρταγη πολιτική των μεγάλων δισκογραφικών μπορεί άνετα να αποτιμηθεί ως μπουρλεσκοειδής αλλά αν θυμηθούν ειδικότερα οι παλαιότεροι τι συνέβαινε στη φάση που καταργήθηκε σταδιακά το 8-track και έτσι πέρασαν στην αγορά του LP σταδιακά ακόμα και τα μεγάλα ακροατήρια, γίνεται αντιληπτό ότι αυτό όχι μόνο πρωτόφαντο δεν είναι αλλά και ίσως να οδηγήσει σε ενδιαφέρουσες εξελίξεις.

 

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s