ΗΜέRA # 107 / Yoko και πάλι Yoko (ακόμα και μόνο γι αυτόν το δίσκο…)

yoko-john

Τον Δεκέμβρη του 1970 κυκλοφόρησε ένας ιδιότυπος δίσκος που δεν μπορούσε εύκολα να χωρέσει στα σπίτια αυτών που άκουγαν acid και που θεώρησαν ότι μπορούσαν να τον καταλάβουν. Για τους δογματικούς οπαδούς των Beartles ή του ορθόδοξους του rock μήτε λόγος. To Plastic Ono Band μετά βίας χωρούσε στις δισκοθήκες ακόμα και αυτών που είχαν εντρυφήσει στην  free jazz, δεν ειχε καμία αναφορά σε jazz μεταποιήσεις. Το σχήμα γύρω από το ζεύγος Lennon/Ono έκανε μία από τις πλέον ιδιόμορφες/έξυπνες/σκαμπρόζικες/ευφυείς καταθέσεις στην ιστορία του rock n roll παρουσιάζοντας σε κυκλοφορία την ίδια ημέρα (11 Δεκέμβρη) δύο δίσκους (μην μπερδεύεστε, περιμένετε…) με πανομοιότυπο σχεδόν εξώφυλλο (αλλάζει αυτός που ακουμπά στο δέντρο ανάλογα με το ποιος ηγείται της μπάντας ανά δίσκο –αριστερά στην φωτο άνωθεν ο Johnικός  και δεξιά ο Yokoνικός) και παρέδωσε στο κοινό το διπλότυπο των δίσκων-δηλώσεων John Lennon /Plastic Ono Band και Yoko Ono/Plastic Ono Band, με ηχογραφήσεις που έγιναν με πολλούς κοινούς μουσικούς αλλά και στην ίδια χρονική διάσταση, 2 μήνες περίπου πιο πριν αλλά σε τελείως διαφορετική ηχητική ζώνη αποτελέσματος. Αυτός που φέρει το όνομα John είναι αυτός που εμπεριέχει τουλάχιστον  δύο από τις πλέον γνωστές/αναγνωρίσιμες και θαυμάσιες συνθέσεις του (Isolation και Working Class Hero) όμως η αποκάλυψη ήρθε με το αντίστοιχο δίσκο από την Yoko ως ηγέτιδα του σχήματος. Ένας δίσκος που επανακυκλοφόρησε φέτος με προσθήκες ηχογραφήσεων και ξαναθυμίζοντας μας το απαράμιλλο σχήμα που στήθηκε γύρω από την Γιαπωνέζα και που περιελάμβανε τον Ringo , τον Ornette Coleman, τον Charlie Haden, τον αρειμάνιο Edward Blackwell και τον David Izenzon μεταξύ άλλων.

Αν κάποιος ψάχνει το σύνδεσμο της μουσικής μεταξύ του Cpt Beefheart των πρώτων ηχογραφήσεων και των Sonic Youth (της προ Daydream Nation εποχής) μπορεί να τον αναζητήσει σε αυτό το δίσκο. Δίσκος που αποτελεί την καλύτερη απάντηση σε όλους αυτούς που πάντα έβρισκαν την Yoko ατάλαντη και ελάσσονος σημασίας προσωπικότητα. Προφανώς τους διαφεύγει το γεγονός του υπόβαθρου πάνω στην performance αλλά και την πειραματική μουσική που κατείχε η γιαπωνέζα. Και οι κακόβουλοι πάντα έλεγαν ότι «ας είναι καλά ο σύζυγος που μάζεψε όλο αυτό τον καλό κόσμο στο studio» αλλά πραγματικά ποιος μουσικός μπορεί να λειτουργήσει τόσο απελευθερωμένος στο studio ένεκα μόνο και μόνο της φιλίας και σεβασμού απέναντι στο έτερο ήμισυ μιας σχέσης άμα διαπιστώσει ότι το άλλο ήμισυ διακατέχεται από καταφανή έλλειψη ταλέντου? Άμα ήταν έτσι θα ακούγαμε με ευχαρίστηση και τους προσωπικούς δίσκους της Patti Scialfa

Η επανέκδοση του προ 36 χρόνων δίσκου έχει extra bonus 4 ηχογραφήσεις. Η μια από αυτές είναι η εκτενής εκτέλεση του Why μίας εκ ξεχωριστών συνθέσεων του πρωτότυπου δίσκου όπου μάλιστα στην αρχή (της extended version) ακούγεται ο Lennon να ρωτάει τον Phil McDonald (μηχανικό ήχου για δεκάδες ηχογραφήσεις της Apple και αργότερα της EMI) περί κάποιων ηχοληπτικών ρυθμίσεων. Η νεοκδοθείσα εκτέλεση είναι πιο αφιονισμένη και απαντά στην πρωτη πρόταση του άρθρου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η προηγούμενη και στην ακρόαση σήμερα απέχει από το να σηκώνει τρίχες στο πίσω της κεφαλής. Πάντως το AOS (που υπήρχε και στην αυθεντική έκδοση) στέκει ακόμα και σήμερα ως ένα καταιγιστικό μανιφέστο απέναντι στην οποιαδήποτε φόρμα και ταμπέλα, με το χαρακτηριστικό άλτο του Coelman και τις δοξαριές του Izenzon να χαρακτηρίζουν τη σύνθεση.

Το Plastic Ono είτε στην καινούργια του έκδοση (από Secretly Canadian) είτε στην κλασσική (από την Apple αρχική και από την Rykodisc αργότερα) δεν πρέπει να λείπει από καμία δισκοθήκη που θεωρεί εαυτόν σοβαρό αρχείο της δημιουργικής μουσικής. Αλλιώς ο καθείς μπορεί να πάει να κάτσει με τους μπητλάκηδες που ακόμα γαμοσταυρίζουν την Ono για τη διάλυση των Beatles. Πραγματικά δεν τους αφορά του τελευταίους ο δίσκος.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s