ΗΜέRA # 109 / Όχι άλλο CGI σας παρακαλώ/παρακαλούμε

spacwe1999

Με ίσως φαεινότερο και πιο τρανό παράδειγμα το φετινό Day of Independence (σήκουελ του κλασσικού πια hit των ταμείων της δεκαετίας του 90) όπου βαρεθήκαμε εξαιτίας του υπολογιστή την ταινία (και όχι μόνο ένεκα του κακού σεναρίου της) για άλλη χρονιά βρεθήκαμε μπροστά σε μια κατάχρηση του CGI, του φορέα, της πλατφόρμας που παρέχει τα ψευδαισθησιακά στοιχεία στις ταινίες (όχι μόνο επιστημονικής φαντασίας ή σκέτης φαντασίας αλλά και σε πλήθος άλλων genre του κινηματογράφου).

Το πρόβλημα δεν έγκειται μόνο στο ότι ακόμα και το μη εκπαιδευμένο μάτι καταλαβαίνει και αντιλαμβάνεται πια το ψευδές αλλά και στο ότι έχουμε ανομοιογενή σύζευξη πραγματικού και ηλεκτρονικά κατασκευασμένα περίχωρου. Στο τελευταίο πρέπει να βάλουμε ένα σημαντικό στοιχείο που έχει ανακύψει και που έχει να κάνει με την απώλεια άξονα σε πολλές περιπτώσεις. Αυτό παρατηρείται ως ευκολία σε ταινίες που μεταφέρουν φαντασιακά περιβάλλοντα που ο χωρόχρονος δεν μπορεί (κατ ευκολία του σεναρίου) να καταθέσει με σαφήνεια τον άξονα περιστροφής και κατεύθυνσης πυξίδας, όπου και διάφορα ευτράπελα συμβαίνουν με αποτέλεσμα το μάτι και κατ’ επέκταση ο εγκέφαλος να μην μπορεί να παρακολουθήσει τη συνεκτικότητα της εικόνας.

alien16

Στα παλαιότερα έτη και για την ακρίβεια στη δεκαετία του 90 το CGI αποτελούσε την τελευταία λύση για την δόμηση μιας σκηνής. Και προλαβαίνω το επιχείρημα περί τεχνολογίας αιχμής των προηγούμενων δεκαετιών διότι σε πολλές συνεντεύξεις μπορούμε να αντιληφθούμε ότι σκηνοθέτες όπως ο Σκοτ και ο Σπήλμπεργκ επένδυσαν στο CGI όταν έφτασαν σε σημείο όπου η κατασκευή δεν μπορούσε να υποστηριχθεί από την παραγωγή και τον οικονομικό προϋπολογισμό της. Και στο δεύτερο αντεπιχείρημα που θα κατατεθεί θα αντιτείνω ότι δεν είναι θέμα προϋπολογισμού αλλά αισθητικής σύλληψης του σκηνοθέτη και του παραγωγού. Τουτέστιν όταν προσπαθείς να δείξεις κάτι που υπερβαίνει τις δυνατότητες του budget σου τότε το CGI θα σε προσδώσει διότι θα φανεί η φτώχεια του υλικού σου σε άλλα σημεία του art direction. Εν ολίγοις πρόκειται σε πολλές περιπτώσεις για μια ευκολία που δοθείσης της ευκαιρίας από τη δημοφιλία των video games (χωρίς αυτό να χρεώνεται σε αυτά , σε καμία περίπτωση, μιας και οι κονσόλες και τα παίγνια σε αυτές αφομοίωσαν αναλογικά πολύ πιο επιτυχημένα κινηματογραφικά πρότυπα) ώστε να παρουσιαστεί ένα οικείο και εύκολο στην κατάποση προϊόν.

miniatureportfolio4

Όμως σε καμιά περίπτωση όλα αυτά δεν μπορούν να σταθούν ειδικότερα όταν μιλούμε για σκηνές διαστημικών μαχών και κατασκευών με τη χρήση μινιατούρας και τεχνικών περί αυτής. Αυτόματη απόδειξη τα έπη των πρώτων Star Wars αλλά και μερικών επιτυχημένων τηλεοπτικών σειρών όπως το Space 1999.

Και ενώ σαφώς έχουμε δει και αριστουργηματικές χρήσεις του CGI όπως στην περίπτωση του Avatar και Hugo, αυτό στο οποίο προσωπικά ελπίζω είναι μία μελλοντική καλή συζυγία του πραγματικού και του εν υπολογιστή τορνευμένου σύμπαντος.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s