HMέRA #119 / Ο ήχος του δημόσιου υπάλληλου που αποστάτησε

output_5xoamd

Πέρα από το ευφυές του ονόματος τους, το Δημοσιοϋπαλληλικό Ρετιρέ, έχει την πρωτοκαθεδρία (με ελάχιστες αντιρρήσεις θαρρώ από τον οιονδήποτε) στις προτάσεις δισκογραφικών θέσεων που εκτός του ότι αδυνατεί ο όποιος μελετητής ή ακροατής να τις τοποθετήσει σε κάποιο συγκεκριμένο ηχητικό πεδίο οφείλει να το αντιμετωπίσει, παράλληλα, ως κομμάτι μιας συνολικής κατάθεσης του συγκεκριμένου σχήματος στο χώρο των τεχνών. Και για όσους φοβίζει η τελευταία λέξη (ακόμα και το ίδιο το Δημοσιοϋπαλληλικό Ρετιρέ ίσως) να μου βρει μια άλλη λέξη κατάλληλη να περιγράψει την πορεία των ανθρώπων που προχώρησαν σε έκδοση ήχου, στοιχειοθέτηση έντυπου λόγου και αρμολόγηση δεκάδων δρώμενων σε μεγάλη κλίμακα και όχι σποραδικά.

Οι Σημειώσεις για τη Διαχείριση του Πανικού κυκλοφόρησαν εκ νέου σε μία έκδοση  σε βινύλιο από την κοινή προσπάθεια των ευαγών ιδρυμάτων AAR, Orila και REKEM ως μία αναβαθμισμένη έκδοση του cd-r που είχε δει το φως της κυκλοφορίας το 2002 μαζί με την έκδοση Περιοδικό, μια επίσης πρόταση του Δημοσιοϋπαλληλικού Ρετιρέ  που επιβίωσε για 9 τεύχη. Η νέα λοιπόν έκδοση έχει άψογή εμφάνιση, προσεγμένο και κατατοπιστικό εσωτερικό φυλλάδιο και mastering από τον πάντα προσεκτικό σε τέτοια πεδία Θεμιστοκλή Παντελόπουλο.

Δεν είναι τυχαία η απόφαση των ιθυνόντων να επανεκδώσουν αυτό το σημαντικό σημείο της ελληνικής avant garde. Ο συνασπισμός των τριών σκελών της έκδοσης τούτης, αποτελείται από άτομα διαφορετικής ηλικίας (σημαντικό αυτό) που όπως γίνεται σαφές αντιλαμβάνεται ο καθείς από αυτούς την αρχειακή αξία του δρ1, σημείο που πιστώνεται ως απόλυτο συν σε μια κοινωνία που αγωνιωδώς ψάχνει το καινούργιο αγνοώντας την παρακαταθήκη του εκάστοτε genre, κάτι που χαρακτηρίζει ολόκληρη την ελληνική κοινωνία που μόλις πρόσφατα, το τελευταία 10 έτη έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί την αξία της αρχειοθέτησης και επανεξέτασης του «προηγούμενου».

Από την άλλη, οι Σημειώσεις για τη Διαχείριση του Πανικού δείχνουν την ηλικία τους σε κάποια σημεία και αυτό δεν έχει να κάνει με την ηχοληψία του (υπάρχουν τέτοια σημεία ειδικότερα στο πεπερασμένο κομπρεσσάρισμα όμως δεν είναι το ζήτημα αυτό) αλλά με την ίδια τη φόρμα που σε σημεία μπορεί να αφήσει, αν όχι σε απορία, στα σίγουρα με ερωτηματικό κάποιον ακροατή που είναι μικρότερος των 30 ετών και δε γνωρίζει ότι σημεία της πειραματικής διαδικασίας στον ήχο και το λόγο πέρασαν μέσα από διάφορες οδούς ώστε να φτάσουν στο σημερινό ελευθεριακό στυλ το οποίο μπορεί να φαίνεται ως αυτονόητο αλλά πρόκειται για κατάκτηση που σε πολλά σημεία της πορείας προς αυτήν έγινε χρήση και στενά στιλιζαρισμένων τρόπων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρώτη σύνθεση του album (Όταν θα βγω στη Σύνταξη) όπου στήνεται μια ολόκληρη συμφωνία πάνω στην αντίληψη της λέξης μετά την επανάληψη, κάτι που έχει κάνει καθείς μέχρι να φτάσει στο λεγόμενο «άηθες του λόγου» δηλαδή το σημείο όπου η λέξη/φράση απογυμνώνεται από το φορτίο της ηθικής έννοιας που η κοινωνία έχει προσυμφωνήσει (σ)το συμβολισμό της. Σε ένα κράμα από αντηχήσεις της Meredith Monk και του J.O. Mallander οι τρεις του σχήματος (Αλεξάνδρα Κατσιάνη, Ντάνης Τραγόπουλος, Θανάσης Χονδρός) υπερθεματίζουν σε κάτι που πάγια αποτελεί σημείο αναφοράς του Δημοσιοϋπαλληλικού Ρετιρέ. Το παιχνίδισμα στη μεταλέξη (στη συγκεκριμένη περίπτωση η λέξη «σύνταξη» όχι μόνο με την δημόσιας προσφοράς προς τους αποσυρμένους ένεκα ηλικίας από την εργασία αλλά και με την ίδια τη λέξη σύνταξη μέσα στην καθομιλουμένη.

Οι αρετές του Σημειώσεων για τη Διαχείριση του Πανικού υπερτερούν των όποιων ολισθημάτων του, που ξανατονίζω έχουν να κάνουν όχι με αστοχία υλικού αλλά με το αναγκαστικά πεπερασμένο της πράξης του.

Απόλυτα απαραίτητο.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s