ΗΜέRA # 121/ Εναντίον της Τέχνης των Μπουρζουάδων – Μικρή αναφορά στον Amiri Baraka/ LeRoi Jones και τους AIR

arirrrrrrrrrrrrr

Όχι μόνο τώρα αλλά και στις αρχές της δεκαετίας του 90 με το περίφημο βιβλίο του Francis FukuyamaΤο τέλος της Ιστορίας” (στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Λιβάνη) η φράση που αποτελεί τον τίτλο της παραπάνω έκδοσης φιγουράρει ως ένα άλλοθι απέναντι σε μια κουβέρτα που εφαρμόζεται όχι μόνο στο χώρο της πολιτικής αλλά και της Τέχνης. Και η οποία θέλει τα εικαστικά, τους δίσκους, το θέατρο να μπορεί να επιβιώσει μόνο κάτω από την προστασία (βλέπε εποπτεία) μαικήνων ή χορηγών όπως και της ομάδας των διαφημιστών. Αυτό έχει καταλήξει στο να περάσει στο συντριπτικό της ποσοστό ειδικότερα ο χώρος των εικαστικών τεχνών στο πεδίο της χρηστικής/διασκεδαστικής τέχνης. Κατασκευές για εφήμερη απόλαυση και τέρψη δευτερολέπτων και που η χρησιμότητα τους εξαντλείται σε παράθεση τους σε δημόσιους χώρους όπως το μετρό και οι είσοδοι κυβερνητικών κτιρίων. Στη μουσική έχει τελείως διαφορετική διάσταση, μια διάσταση που ακόμα και αν ακουστεί ακραίο αυτό που θα πω , φτάνει στην ύψωση ενός πήχη στο mastering που αφορά αποκλειστικά αυτούς που θέλουν να ακουστούν δυνατά, ακριβώς επειδή η μουσική τους έρχεται για να συντροφέψει βόλτες με το ποδήλατο, ψώνια εσωρούχων (και δεν ομιλώ περί muzak των εστιατορίων/πολυκαταστημάτων αλλά για τη στοιχειοθεσία μέρους του r ‘n’ b/indie/pop/jazz ρεπερτορίου σύμφωνα με τα κελεύσματα των ταχυφαγικών smartphones και των κάκιστων ηχείων σε χώρους εστίασης και αγοράς αγαθών.

Όμως η αγωνιώδη προσπάθεια των μουσικών και παραγωγών αυτών να μπουν στην εκλεκτή λίγκα που μπορεί να εξυπηρετήσει τις παραπάνω ανάγκες δεν είναι η μοναδική οδός, αν μη τι άλλο για όσους θέλουν να ονομάζουν εαυτούς καλλιτέχνες και όχι γραμμές παραγωγής. Από καιρό εις καιρόν περπατούν πάνω στον δημιουργικό χάρτη άνθρωποι των οποίων το έργο πηγαίνει πέρα από τα δεδομένα. Ο   Amiri Baraka (1934-2014) ή LeRoi Jones όπως ήταν γνωστός στο πρώτο σκέλος τη πορείας του ήταν ένας από αυτούς. Συγγραφέας, ποιητής με σαφέστατη ακτιβιστική θέση πάνω στο θέμα των δικαιωμάτων των Μαύρων στις Ηνωμένες Πολιτείες χάραξε πορεία άξια θαυμασμού. Λόγος που τσακίζει κόκκαλα όχι λόγω των πολιτικών αναφορών του μέσα στο έργο του αλλά κατά πρώτο λόγο εξαιτίας της κοφτερής ματιάς της γραφής του. Το 1981 θα βγάλει το δίσκο New Music New Poetry με τον επίσης πάντα ευαίσθητο σε κοινωνικά ζητήματα τενορίστα David Murray και τον μπατερίστα Steve McCall (αυτόν θα τον συναντήσετε στην αμέσως επόμενη παράγραφο).

Ο τελευταίος λοιπόν, ο Steve McCall (1933 – 1989) ήταν παράλληλα  ο ντράμερ των AIR (καμία σχέση με τους πασίγνωστους Γάλλους) μαζί με τους Henry Threadgill (1944-), και Fred Hopkins (1947 – 1999). Η μπάντα κινήθηκε στη δισκογραφία μεταξύ των ετών 1971 -1982 παραδίδοντας ένα υψηλού προφίλ free jazz ντοκουμέντο το όποιο πολύ απλά κάποια στιγμή στα μέσα της δεκαετίας του 70 πέρασε σε δεύτερη μοίρα προσοχής και ας είχαν έκαστος από τους συμπράττοντες εκλεκτές συμμετοχές σε διάσημους δίσκους. Η ελευθεριακή jazz πέρασε σε πολύ δεύτερη μοίρα με την έλευση του 72 και παρόλο που πίσω τους στεκόταν η Arista η μπάντα παρέμεινε σχετικά άγνωστη.

Το 1982 οι AIR μαζί με τον Amiri Baraka και για τις ανάγκες ενός ραδιοφωνικού session (με κοινό όπως θα ακούσετε, ηχογραφημένο στο αμφιθέατρο του σταθμού στη Φρανκφούρτη) θα συμπράξουν επί σκηνής με τον Baraka σε διαπρύσιο spoken word που μεταφέρει την  πολιτική στο επίκεντρο της Τέχνης και το αντίστροφο.

poetry1

Η ακρόαση του Against Bourgeois Art (ο τίτλος παρμένος από το ποίημα του Baraka που υπήρχε και στον προαναφερθέντα δίσκο του σε studio εκτέλεση) είναι η απάντηση του αυθεντικού underground στη φενάκη της εξουσίας όχι μόνο αυτής που εκτελείται από τα δρύινα γραφεία στα υψηλά πατώματα των απανταχού ουρανοξυστών αλλά και των ανά εποχή εκφραστών που θέτουν το κοινό πιο πάνω από την ίδια τη δημιουργία με το πασίγνωστο όσο και σαθρό επιχείρημα «το κοινό πάντα ξέρει».

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s