ΗΜέRA # 163 / Η εκπληκτική εμφάνιση της Katalin Ladik στην Documenta 14

katalin_ladik_mandora_cogolin2c_1984_photo_jean-luc_luyssen_m

Πολύ σπάνια έχεις την ευκαιρία να παρακολουθήσεις ανθρώπους που αποδομούν και ταυτόχρονα δομούν εκ νέου την έννοια της συναυλίας και της performance ταυτόχρονα. Και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που ήμουν παρών  στην εμφάνιση της Ουγγαρέζας (γεννημένης το 1942 στη Γιουγκοσλαβία) Katalin Ladik, η οποία για πρώτη φορά εμφανίστηκε στην Ελλάδα στα πλαίσια της documenta 14. Η εμφάνιση της ήταν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Τρίτη 9 Μαΐου στα πλαίσια της σύλληψης All the inbetween spaces μαζί με Mette Henriette, την Pina Bounce και τον Πάνο Χαραλάμπους.

καταλιν5Δεν θα ήταν δίκαιο να μην πω μια κουβέντα για τις εμφανίσεις των υπολοίπων. Η Henriette ενώ έχει μία πολύ καλή αίσθηση του πλάγιου χτυπήματος στο καλάμι του σαξοφώνου της την ίδια στιγμή η χορογραφία της ήταν όχι μόνο πεπερασμένη αλλά και αρκούντως κουραστική στην παρακολούθηση όσο και βαρετή. Η Pina Bounce τολμώ να πω ότι παγιδεύτηκε από τον ίδιο το σχεδιασμό της παραγωγής της ομάδας που ήταν υπεύθυνη μιας και ο αποκλεισμός της θέασης όσο και της πρόσβασης έμπροσθεν της σκηνής που είχε διαλέξει η ελληνίδα καλλιτέχνης δημιούργησε εκνευρισμό, αρκετό ώστε να αποσπά την προσοχή από την πάντα προσεχτικά σχεδιασμένη ηχοβολή της. Ο δε Χαραλάμπους προσωπικά πιστεύω ότι παγίδεψε εαυτόν στο σημείο που επέλεξε να παρουσιάσει την πρόταση του, ακριβώς επειδή ήταν απίστευτα αυτονόητη η σύνδεση του χώρου με έναν κλασσικό χώρο συναυλίας (τα σκαλιά δεν διαφοροποιούνται από την εξέδρα).

Η εστίαση μου εξαρχής στο κείμενο περί της χωροταξίας έχει να κάνει ακριβώς με το ίδιο το μοτίβο που επιλέχθηκε ως βασική συντεταγμένη της εμφάνισης και των τεσσάρων καλλιτεχνών. Το πως δηλαδή εκμεταλλευόμενοι χώρους διαφορετικούς από τους συνηθισμένους συναυλιακούς μέσα στο Μέγαρο θα έδιναν μια διαφορετική χροιά στις έννοιες ακρόαση, θέαση και διάτρηση.

Και σε αυτό μόνο η Ladik πέτυχε. Η πείρα απέδειξε για άλλη μία φορά ότι μπορεί να επεξεργαστεί με σύνεση μια απλά καλή αρχική ιδέα. Η Ladik είναι ένας άνθρωπος που προχωρά πέρα από διαχωριστικές γραμμές από την αρχή της καλλιτεχνικής της πορείας. Ήχος, λόγος, κίνηση και κατασκευές ενώνονται εις σάρκα μία παράγοντας αποτέλεσμα που έχει αναγνωρισθεί παγκοσμίως ως πραγματικά πρωτοποριακό και νεωτεριστικό.

Η Ladik με τίτλο της performance της Follow me into mythology οδήγησε μακριά απόκαταλιν1 εύκολες λύσεις φολκλορισμού και στερεοτυπίας σε μια εξαιρετική ανάγνωση της ηχητικής πλευράς της ελληνικής μυθολογίας με την Ιφιγένεια, την Κλυταιμνήστρα και την Ηλέκτρα να πρωταγωνιστούν στην 10λεπτη περίπου παρουσία της μιας και όπως υποσημείωνε το σχετικό κείμενο αναφορικά με την performance της. Συγκλονιστική και με θαυμάσιο χειρισμό φωνή η οποία όμως είχε την υποβοήθηση ενός σημαντικού τρυκ σε επίπεδο παρο9υτσάισης του. Η Ladik επέλεξε μία οβάλ σκάλα και τα τρία επίπεδα αυτής για να παρουσιάσει την performance της, κάτι που είχε το εξής αποτέλεσμα. Το κοινό που είχε ακροβολιστεί στο αριστερό άκρο της σκάλας και στα μέρη της κουπαστής όπου η Ladik είχε μόλις περάσει ή θα περνούσε σε κανένα σημείο δεν μπορούσε να είχε την πλήρη εικόνα της παρά μόνο όταν η ερμηνεύτρια ερχόταν στο επίπεδο έκαστου θεατή. Στον υπόλοιπο χρόνο άκουγες μόνο τη φωνή της. Εκπληκτικής σύλληψης τρυκ που συνοδεύτηκε από 2 μακροσκελή κόκκινα πανιά που κάθετα τοποθετημένα έδιναν τη βασική οδό που χαρακτηρίζει την πορεία πολλών ηρωίδων της ελληνικής μυθολογίας. Αυτήν του αίματος. Η Ladik είχε τοποθετημένο επίσης ένα κόκκινο πανί στην κορυφή του κρανίου της και ήταν ντυμένη με ένα απλό μαύρο φόρεμα.

Καταχειροκροτήθηκε δε στο τέλος της performance/καθόδου της σκάλας όχι για λόγους τυπικούς αλλά επειδή κέρδισε επάξια τις εντυπώσεις. Προσθέστε στα παραπάνω ότι όπως είχα την ευκαιρία προσωπικά να διαπιστώσω η Katalin Ladik είναι ένας αυθεντικά ευγενικός και απλός άνθρωπος.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s