ΗΜέRA # 171 / Έναν Άσσο Φίλτρο για τον κύριο Τσιτσάνη

assos4

Όταν πιάνεις έστω και με επιφυλάξεις ένα βιβλίο για να το φυλλομετρήσεις και μετά ψάχνεις χρόνο μέσα στην ημέρα σου για να διαβάσεις όλο και περισσότερο από αυτό, παραμένει για μένα ένας κανόνας απόδειξης μίας αδιαμφισβήτητης επιτυχίας του συγγραφέα, αν μη τι άλλο πάνω σε σένα.

Πιάνω λοιπόν σήμερα το πρωί το νέο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη που φιλοξενεί ως τόμος 27 διηγήματα όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται κάτω από τον γενικότερο τίτλο Ντεπό*. Το έφερε η τύχη να πέσω ανοίγοντας κάπου στη μέση να πέσω σε ένα διήγημα όπου η μεριά του ΕΑΜ τραγουδάει κάλαντα ανήμερα των Χριστουγέννων του 1948 στο Μάλι Μάδι, στο Βίτσι και η απέναντι μεριά ανταπαντά με την Αχάριστη του Τσιτσάνη, έστω και κακοπαιγμένη όπως σημειώνει ο αφηγητής που όπως υποστηρίζει ο Σκαμπαρδώνης δεν είναι άλλος από έναν πολιτικό πρόσφυγα που γύρισε το 1983 στην Ελλάδα μετά από εξορία στην Ουγγαρία.

Όμως δεν είναι το μοναδικό σημείο που ο τρικαλινός συνθέτης τρυπώνει στο Ντεπό, κάτι όχι περίεργο αν σκεφτεί κάποιος ότι το Ουζερί Τσιτσάνης και το παρών βιβλίο έχουν την ίδια υπογραφή.

Υπάρχει και ένα ολόκληρο διήγημα που μας μεταφέρει Σεπτέμβρη του 1963 στο κοσμικό κέντρο Καλαμίτσα, στο Καραμπουρνάκι** όπου ο αφηγητής ενδύεται τα παιδικά του ρούχα και με σύσσωμη την οικογένεια του όχι απλά απολαμβάνει φαγητό και κυρίως τη μουσική του Τσιτσάνη αλλά κάποια στιγμή ο συνθέτης τον φωνάζει στη σκηνή και τον παρακαλεί να πεταχτεί στο απέναντι περίπτερο να του φέρει «Έναν Άσσο φίλτρο».

Ο Τσιτσάνης είναι μία προσωπικότητα που όπως γίνεται αντιληπτό από προηγούμενα κείμενα του Σκαμπαρδώνη, όχι απλά τον έχει απασχολήσει αλλά έχει ακονίσει την πένα του προσπαθώντας να μεταφέρει στο χαρτί το μοναδικό της προσωπικότητας του (και όχι μόνο της μουσικής). Και αν παρατηρήσει κάποιος θα διαπιστώσει ότι ενώ ο Σκαμπαρδώνης είναι μαξιμαλιστής σε εκφράσεις και λέξεις, βάζεις μάλιστα στοίχημα μερικές φορές ότι έχει σβήσει και ξαναγράψει μερικές λέξεις πολλές φορές μέχρι να επιτύχει αυτό που θέλει ή σε άλλες περιπτώσεις έχει ανοίξει τόσο πολύ τις δευτερεύουσες προτάσεις ώστε να περιγράψει με όσο το δυνατόν περισσότερα χρώματα το υπό μελέτη αντικείμενο, όταν έρχεται η ώρα για τον Τσιτσάνη  τότε γίνεται λακωνικός, σα να προσπαθεί να δώσει και ο ίδιος τη λιτότητα μέσων που χρησιμοποίησε ο Βασίλης Τσιτσάνης για να παραδώσει τον πολυποίκιλτο χάρτη της Ελλάδας που κατασκεύασε μέσω των τραγουδιών του.

*Το Ντεπό μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη

**Το Καραμπουρνάκι έχει τρυπώσει και αυτό με τον τρόπο του στη τσιτσανική μυθολογία βρίσκοντας χώρο μέσα στους στίχους του, στο θρυλικό και αθάνατο Μπαξέ Τσιφλίκι που ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1942.

Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s