ΗΜέRA # 177 / Μπορεί ο Παναγιώτης Τούντας να ακουστεί στη Νέα Υόρκη?

tountas

Το αλλοπρόσαλλο του παραπάνω ερωτήματος απαντήθηκε μόλις πριν από λίγο καιρό από τον Πέτρο Κλαμπάνη, τον γνωστό μπασίστα και παραγωγό. Το Χαρικλάκι, το λαοφιλές τραγούδι του Παναγιώτη Τούντα (1886-1942) που έγινε κυρίως γνωστό από τη θρυλική εκτέλεση της Ρίτας Αμπατζή* (1914-1969) μεν αλλά στα σημερινά αυτιά μας και σε σαφώς πιο λαϊκή περασιά ήρθε από την εκπληκτική ερμηνεία του Μιχάλη Μενιδιάτη (1932-2012) το 1970. Το Χαρικλάκι είναι ένα τραγούδι στο οποίο ο Σμυρνιός συνθέτης δεν χρωστάει τυχαία μεγάλο μέρος της φήμης του ως αρμολογητής δημοφιλών ασμάτων. Οι στίχοι κάνουν μια ωραία διαδρομή στην ευρύτερη περιοχή Αθηνών και περιχώρων, όπως λέμε αλλά και εμπεριέχει και μια χιουμοριστική μεγαλοψυχία στο βαθμό που ο ήρωας του τραγουδιού αφήνει μεν την αλανιάρα ηρωίδα πίσω του καταλαβαίνοντας ότι δεν μπορεί να κουμαντάρει τις σουρτουκιές της αλλά την ίδια στιγμή της βγάζει το καπέλο για την ευζωία που έχει επιλέξει ως φιλοσοφία η Χαρίκλεια. Αν το καλοσκεφτεί κάποιος είναι ένα από τα πρώτα τραγούδια που αφήνει μια αχτίδα φωτός στη χειραφέτηση της Ελληνίδας μέσα στην κοινωνία. Συνήθως η γυναίκα σε τέτοιες καταστάσεις χαρακτηριζόταν ως άτιμη και προδότρια ενώ το αφαλόκομα, η χάραξη προσώπου (και όχι μόνο…) και στην καλύτερη περίπτωση η χειροδικία ήταν η μοίρα που της επεφύλασσε ο ανήρ.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε βιώσει μια ομοβροντία αναβίωσης παλαιότερων τραγουδιών κάτω από διαφορετικούς μανδύες παραγωγής και μίξης, από swing μέχρι light house και στις περισσότερες των περιπτώσεων η επίσκεψη είναι ασεβής διότι χάνεται η εσωτερική πολυχρωμία του κώδικα του τραγουδιού στο βωμό μιας αναβαπτισμένης στα ενδύματα του «όσα πάνε και όσα έρθουν» σύγχρονης αρκουδιάς (που είναι του χειρίστου είδους διότι καμώνεται ότι δεν είναι, κρατώντας μιζανπλί ψηλομύτικες αποστάσεις από τις λαϊκές αρκουδιές του παρελθόντος που δεν ντράπηκαν ποτέ για το πανηγυριώτικο του χαρακτήρα τους).

Γι αυτό και είναι ανάσα αφενός και δημιουργεί και την οφειλή για ένα μπράβο η προσέγγιση του (εν Νέα Υόρκη πια) Πέτρου Κλαμπάνη στον τελευταίο του δίσκο με τίτλο Chroma που κυκλοφόρησε τον φετινό Μάρτιο από την Motema Music. Το Xariklaki όπως αναγράφεται στο οπισθόφυλλο του δίσκου ακτίνας είναι μια 7λεπτη διασκευή που φέρει σε πέρας με θαυμαστό τρόπο ο Κλαμπάνης με τη βοήθεια των Shai Maestro στο πιάνο, Gilad Hekselman στην κιθάρα, John Hadfield στα τύμπανα και Keita Ogawa στα κρουστά ενώ τον συνοδεύει ένα 8μελές σύνολο εγχόρδων. Το οποίο και μπορεί να σας μπερδέψει μέσα στην ενορχήστρωση του συγκεκριμένου τραγουδιού κάτι που αν ακούσετε προσεκτικά θα δείτε ότι συμβαίνει σε μερικά σημεία στην κιθάρα του Hekselman ενώ από την άλλη το πιάνο του Maestro είναι πραγματικά θαυμάσιο.

Το πιάνο έτσι κι αλλιώς έχει εξέχουσα θέση στην ηχογράφηση αυτή που έγινε κατάxroma τη διάρκεια εμφάνισης του παραπάνω συνόλου στην Αθήνα τον Δεκέμβρη του 2015 και ας μιλάμε για δίσκο όπου ο ηγήτωρ είναι μπασίστας. Και μπορεί να μην ικανοποιήσει το Chroma τους οπαδούς της δημιουργικής jazz αλλά συνθέσεις όπως το ομότιτλο του δίσκου κερδίζουν πόντους για τον ζακυνθινό συνθέτη και μουσικό. Τα μάτια καλό θα ήταν να είναι στραμμένα στον Πέτρο Κλαμπάνη, ο ήχος του μπορεί να είναι καθαρός για τα δεδομένα πολλών από εμάς (με έντονες αναφορές στα αμερικάνικα soundtracks και στη σύγχρονη σκανδιναβική σχολή της jazz) αλλά η επίσκεψη του στο Hariklaki* (όπου μάλιστα τραγουδάει ο ίδιος ιδιότυπα και επιτυχημένα) όπως και η έκρηξη της σύνθεσης Little Blue Sun (με Gilad Hekselman πραγματικά απολαυστικό στην εξάχορδη) που βρίσκεται στην 3 θέση του track list, μας δίνουν εχέγγυα για μία πετυχημένη πορεία, όχι μόνο εμπορικά αλλά και καλλιτεχνικά.

*Να μην ξεχνάμε και τις επίσης ωραίες εκτελέσεις από Ρόζα Εσκενάζυ και Γλυκερία, αβανταδόρικες η καθεμία με διαφορετικό τρόπο, βαρύθυμη η πρώτη αλέγρα η δεύτερη.

**Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Κλαμπάνης διασκευάζει ελληνικούς δρόμους. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι ίσως το Θαλασσάκι που είχε συμπεριλάβει στον προηγούμενο δίσκο του με τίτλο Minor Dispute (Cristal/2011).

 Στυλιανός Τζιρίτας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s