HMέRA # 209 / Η αλληλογραφία του Γιάννη Τσαρούχη με τον Γιάννη Μόραλη

GRAMMA MORALII

Το απέριττο, όσο και πλούσιο σε ουσιαστικό υλικό, βιβλίο που αφορά την έκδοση μέρους της αλληλογραφίας μεταξύ του Γιάννη Τσαρούχη και του Γιάννη Μόραλη (Αγαπητέ μου Γιάννη…/εκδόσεις Ίκαρος) αποτελεί ένα ανάγνωσμα το οποίο πάει πέρα από τους θιασώτες του συγκεκριμένου genre εκδόσεων. Δεδομένη η ποιότητα του Ίκαρου ως οίκου αλλά και δεδομένη η αδηφαγία του κοινού για τέτοιες μορφές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Η αλληλογραφία είναι του 1958 και μεγάλο μέρος των επιστολών εμπεριέχει στοιχεία και γνώμες αμφότερων των επιστολογράφων για το ανέβασμα της Μήδειας, με την Κάλλας ως πρωταγωνίστρια, στο Dallas σε σκηνοθεσία του Αλέξη Μινωτή.

Η επιστολογραφία εμπλουτίζεται με δύο συνεντεύξεις των πρωταγωνιστών, πρώτα του Μόραλη και μετά του Τσαρούχη, με εγγραφέα αυτών και στις δύο περιπτώσεις τον πολύ Διονύση Φωτόπουλο που σε πείσμα άλλων που αναδεικνύουν εαυτόν μέσα από ανάλογες περιπτώσεις, απλά κάνει τις σωστές ερωτήσεις και αφήνει χωρίς παρεμβολές του συνομιλητές του να απλωθούν. Ειδικότερα στην περίπτωση του Τσαρούχη αυτό αποδεικνύεται άριστη μεθοδολογία ένεκα των γνωστότατου χιούμορ που διακατείχε τον αείμνηστο, κάτι που κάνει εμφανές την παρουσία του και μέσα στα γράμματα του προς τον Μόραλη. Ο τελευταίος στη δική του συνέντευξη είναι σαφώς πιο χαμηλών τόνων αλλά οι πληροφορίες που δίδει (για πολλά και παράλληλα γεγονότα της περιόδου εκείνης) είναι ανεκτίμητες.

Η έκδοση είναι εμπλουτισμένη με προσωπικές φωτογραφίες των δύο

Φράνκο Τζεφιρέλι, Γιάννης Τσαρούχης, Μαρία Κάλλας σε φωτογραφία που εμπεριέχεται στην έκδοση

πρωταγωνιστών όπου σε πολλά ενσταντανέ εμπλέκονται και άλλοι στο φακό όπως η ίδια η Κάλλας, ο Μενότι και ο Τζεφιρέλι, μεταξύ άλλων.

Επιπλέον υπάρχουν οι μακέτες που φιλοτέχνησε για τη συγκεκριμένη παράσταση ο Τσαρούχης ενώ παρατίθενται φωτογραφίες από τη Μήδεια όπως και το πρόγραμμα της βραδιάς εκείνης.

Απολαυστικό σε πάμπολλες στιγμές το «Αγαπητέ μου Γιάννη…» χτυπάει με βέλη και βελούδο ταυτόχρονα τους σύγχρονους εικαστικούς αλλά και τους αιθεροβάμονες και νοσταλγούς με ρεαλισμό και αντιηρωϊκότητα.

Πρωτοκυκλοφόρησε το 1997 ενώ ο υπογράφων διάβασε (και έγραψε για) την δεύτερη έκδοση του 2010.

Στυλιανός Τζιρίτας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s