HMέRA # 218/ Η ατραπός του Εφιάλτη

EFIALTIS

Πρόκειται για μια πραγματικά έξυπνη ιδέα. Η ταμπέλα που έχει τοποθετηθεί πάνω από το όνομα «Εφιάλτης» είναι τέτοιας βαρύτητας που (εκτός της χρήσης της ως συμβολισμός διαχρονικός) δεν έχει αφήσει το πρόσωπο αυτό να αρθρώσει λόγο πέραν της καταδικαστικής αιχμής που συνόδευε το άκουσμα της ονόματος του. Ο Εφιάλτης έχει μια τέτοια οδυνηρή μνήμη να διαχειριστεί ως περσόνα στην ελληνική ιστορία, συναγωνιζόμενος το μετέπειτα χρόνων πρόσωπο του Ιούδα σε αντιδημοτικότητα, που διαφεύγει απ όλους η πραγματική του υπόσταση προ και μετά των Θερμοπυλών, μας απασχολεί μόνο η προδοσία του. Ο πεπειραμένος Νίκος Φαρούπος αναλαμβάνει να στήσει μια απολογία, εξομολόγηση του ανθρώπου αυτού στο βιβλίο Εφιάλτης/ Η Απολογία που βγήκε πρόσφατα από τις Κέδρος.

Ο Φαρούπος στήνει το χρόνο πριν και μετά των Θερμοπυλών με μέθοδο και γνώση που μήτε προς το λαϊκό μυθιστόρημα κλίνει αλλά μήτε σε στείρα ζωγραφική του αρχαϊκού παρελθόντος. Η γλώσσα είναι ζωντανή, ενώ σε σημεία με μαεστρία εμβολίζει τη σημερινή ομιλούμενη γλώσσα ένας αρχαϊσμός που σε καμία περίπτωση όμως δεν επιτρέπει στο κείμενο να σκοντάψει. Η επίσης επιτυχία του συγγραφέα έγκειται στο ότι σχηματίζεται η καθημερινότητα και τα ήθη του αρχαίου κόσμου με τόπο φυσικό και όχι με τη λογική αφύσικου Dictaphone.

Τα μοναδικά πράγματα που μπορεί αν σας σταματήσουν είναι τα εξής. Το στα όρια του ατυχούς εξώφυλλο (μπορεί να σας παραπέμψει στην κατηγορία/ιλαροτραγωδία που ονομάζεται «ιστορικό μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στην αρχαία Ελλάδα» και να χάσετε μία αξιόλογη εκδοτική πρόταση. Το έτερο σημείο εντοπίζεται στον κώδικα του βιβλίου σε επίπεδο σημειώσεων που ακριβώς λόγω της ενδελεχούς έρευνας του συγγραφέα, όπως προαναφέρθηκε, έχουν παράθεση κάτω από το κείμενο και ακριβώς επειδή δεν πρόκειται για μελέτη αλλά για μυθιστορία χαλούν τη ροή. Αντιληπτό ότι σημεία (κατά τον επιμελητή όσο και τον συγγραφέα) χρήζουν διευκρίνησης (και γνωστό ότι πολλοί αναγνώστες δεν γυρίζουν πίσω στα υπομνήματα για να μη χάσουν τη ροή) αλλά οι σημειώσεις στη συγκεκριμένη περίπτωση αφαιρούν την ατόφια δυναμική ενός βιβλίου που βαδίζει με ρώμη όμοια των θεσσαλικών αλόγων που τόσο ανάγλυφα περιγράφονται σε κάποιες σελίδες.

Μακριά από χαζοερωτισμούς με τη λανθάνουσα πλευρά της έρευνας περί της αρχαίας Ελλάδας, με φανερή απόσταση από ωραιοποιήσεις και στρογγύλεμα αιχμών,   ο Νίκος Φαρούπος υπέγραψε ένα αξιολογότατο βιβλίο.

Στυλιανός Τζιρίτας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s