HMέRA # 220 / Ο Ζιντ τον Φεβρουάριο

zint1

Η γραφή του Αντρέ Ζιντ (1869-1951) έχει μία σπάνια καθαρότητα. Καθαρότητα που δεν πρέπει να λογίζεται ως υποχονδριακή αναφορικά με την εννοιολογικό της σκέλος, αλλά ως λογική απόλυτα ριζοσπαστική για έναν συγγραφέα των τελών του 19ου αιώνα -αν μιλάμε για  την πρώτη περίοδο γραπτών του. Στη δεύτερη περίοδο, αυτή της κριτική απέναντι στην αποικιοκρατία και την ελεύθερη παράθεση του σεξουαλισμού του απέναντι στην κοινωνία, ο Ζιντ και πάλι πρωτοπόρος έθεσε ζητήματα που ο Καμύ και ο Σαρτρ, αν όχι από το περιεχόμενο, στα σίγουρα όμως από το στιβαρό του χαρακτήρα των γραπτών του επηρεάστηκαν.

Η Ποιμενική Συμφωνία* (1919) ακόμα και σήμερα είναι ένα έργο που κυλά με γλώσσα φανερά συμβολιστική όσο και λιτή. Η ιστορία του πάστορα και της τυφλής προστατευόμενης του έχει πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Αυτό που ακόμα και στις ημέρες μας θα προξενήσει εντύπωση στον νεόκοπο μελετητή του έργου του είναι ο άφατος ρεαλισμός των ηρώων του, ακόμα και των δευτεραγωνιστών. Μακριά από τις ηρωικές και ρομαντικές φιγούρες που έπλασαν οι συγγραφείς των τελών του 19ου αιώνα και των αρχών του επόμενου, ο Ζιντ παρατάσσει τους ήρωες της νουβέλας του με χειρουργική, όχι μόνο ακρίβεια αλλά και διάσταση, τομής απέναντι στον αναγνώστη, αποφεύγοντας παράλληλα να θέσει ακόμα και στην περίπτωση ενός ιερωμένου το οποιοδήποτε συγκεκριμένο ή αυτονόητο συναίσθημα στην υπηρεσία του αυτόματου πλοηγού για τη χαρτογράφηση της ψυχολογίας του.

Οι πάντες αμφιβάλουν, οι πάντες είναι έτοιμοι να δεχθούν το καινούργιο, οι πάντες είναι έτοιμοι να αμφισβητήσουν το οτιδήποτε. Έτσι ο Ζιντ έβαλε το δικό του λίθο στην οικοδόμηση ίσως της πιο βασικής δοκού στη θεώρηση περί του ανθρώπου στον 20ο αιώνα, την ατομοκρατία.

*Το έργο αφηγείται ο πρωταγωνιστής της ιστορίας κρατώντας ημερολόγιο με απαρχή τις τελευταίες ημέρες του Φλεβάρη, κάτι που αποτέλεσε και την αφορμή για την παρούσα ανάρτηση.

Στυλιανός Τζιρίτας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s