ΗΜέRA # 239 / Από την Αντίς Αμπέμπα με αγάπη

Isack Banjaw 3

Οι εταιρείες δίσκων, ή μάλλον οι σωστές εταιρείες δίσκων εκεί έξω υπάρχουν για να δίνουν τη δυνατότητα στο ακροατήριο να επικοινωνήσει όχι μόνο με τον ήχο αλλά και την πραγματικότητα και καθημερινότητα μουσικών και συνθετών που είναι πολλές φορές σε τελείως διαφορετική βιόσφαιρα.

Ο Yishak Banjaw είναι συνθέτης από την Αντίς Αμπέμπα γνωστός στη χώρα του για τις καινοτόμες συνθέσεις του και τον μοναδικό ήχο του.

Το Love Songs Vol.2 που κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 2016 από τη δική μας δαιμόνια Teranga Beat, και πρόκειται για την πρώτη εκτός των συνόρων της χώρας του κυκλοφορία. Ο δίσκος έχει κυκλοφορήσει σε ετικέτα της Ερυθραίας στην κασέτα και επίσης διανεμήθηκε στην Αιθιοπία. Ωστόσο, λόγω της αστάθειας της πολιτικής κατάστασης, απαγορεύτηκε στο Yishak να ταξιδέψει οπουδήποτε εκτός της χώρας του, συμπεριλαμβανομένης της Αιθιοπίας. Συνεπώς, τα Love Songs Vol.2 παρέμειναν ένα πολύ ασαφές και παραμελημένο μουσικό πείραμα. Μέχρι τώρα, ο Yishak κυκλοφόρησε 7 άλμπουμ στην κασέτα αλλά, σε αντίθεση με πολλούς μουσικούς της Αιθιοπίας, δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει σε ένα ευρύτερο και διεθνές ακροατήριο.

Η κατάσταση μεταξύ Αιθιοπίας και Ερυθραίας, με τη δεύτερη να είναι χώρα που αποδεσμεύτηκε από την πρώτη μόλις τη δεκαετία του 90, οι γηγενείς πληθυσμοί που ενώ έχουν κοινές ρίζες βλέπουν ενίοτε να πέφτουν σε επίπεδο υπόληψης αλλά και ελευθερίας θύματα της κρατικής προπαγάνδας και αυθαιρεσίας όταν έχουν να κάνουν με πολίτες της «αντίπαλης» χώρας ή ακόμα ακόμα και σε περιπτώσεις όπως του εν λόγω κυρίου που αν και Αιθίοπας εργαζόταν στην Ερυθραία, το τεταμένο πολιτικό κλίμα που έχει μεταξύ άλλων και εκρήξεις βομβών και στις δύο χώρες με τις αμφότερες τις κυβερνήσεις να αλληλοκατηγορούνται πάνω από τα πτώματα των θυμάτων, είναι ένα πεδίο που όπως και άλλους πολίτες έτσι ακριβώς επηρεάζει όχι μόνο τη ζωή αλλά και την καλλιτεχνική πορεία του Banjaw. Και είναι άξιο απορίας πραγματικά πως κατάφερε να περάσει σε έναν ήχο που δεν αποτελεί, στα δικά μου αυτιά δυτικής αποκωδικοποίησης ήχων και θεματικών, σε έναν ήχο που μεταδίδει πόνο και ζόφο μόνο.

Όπως πολύ σωστά σημειώνει στο τέλος του σχετικού άρθρου στο Δισκορυχείον ο Φώντας Τρούσας «Το “Love Songs Vol.2”του Yishak Banjaw είναι ένα άλμπουμ μοναδικό στο είδος του. Με τη διαφορά, όμως, πως και το «είδος», εδώ, είναι μοναδικό.»

Ουσιαστικά αυτό που δονεί την αίσθηση ενός δυτικού ακροατή είναι αυτή φτηνή στις πηγές του ήχου της μινιμαλιστική γραμμή που εμπεριέχει αφρικανικά στοιχεία ενώ παράλληλα απηχεί δρόμους των τελών της δεκαετίας του στα πλήκτρα όσο και κάποια space age υλικά των 70 από ηλεκτρικά κλαβιέ. Βάλτε μέσα στα παραπάνω και ότι νιώθουμε μια επιπλέον οικειότητα με τον ήχο του Casio διότι κάπου έρχονται στη μνήμη μας τα κοινότυπα πλήκτρα που έχουν διανύσει όλη την ελληνική επαρχία και τα πανηγύρια της και τα οποία έχουμε θέλουμε δε θέλουμε έχουμε συναντήσει.

Σε αυτό το άλμπουμ, ο Yishak Banjaw παίζει τα πάντα λοιπόν σε ένα μικρό Casio PT, «ένα πληκτρολόγιο για παιδιά», όπως λέει και ο ίδιος. Κατέγραψε ολόκληρο το δίσκο ζωντανά, απευθείας στο κασετόφωνο του. Το ότι δεν υπάρχουν overdubs σε αυτή την μυστηριώδη παράθεση ήχων κάνει ακόμα πιο συναρπαστικό το άκουσμα.

Η έκδοση σε cd (υπάρχει και η αντίστοιχη βινυλιακή) περιλαμβάνει φυλλάδιο με φωτογραφίες και σημειώσεις που μεταφέρουν ανάγλυφα την ιστορία αυτού του μοναδικού μουσικού.

Στυλιανός Τζιρίτας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s