ΗΜέRA # 240 / Περί του καινούργιου Στέρεο Νόβα

stereo noba

Είναι γνωστή η σταύρωση του κάθε καλλιτέχνη κατά το δοκούν είτε του ακροατή είτε μιας ολόκληρης σέκτας που έχει ακολουθήσει σε προηγούμενα βήματα του τον συνθέτη/εκτελεστή. Ο καλλιτέχνης λογίζεται ως δέσμιος των συλλογικών θεμάτων που θέτει σε κάθε βήμα του και ο ακροατής τον θεωρεί σταυροφόρο που θα ελευθερώσει τους Άγιους Τόπους για λογαριασμό του. Πάντα και σαφώς ο καλλιτέχνης είναι ο ιχνηλάτης του άγνωστου όσο και του τολμηρού βήματος και γι αυτό γίνεται είδωλο και αντικατοπτρισμός του ψυχισμού του εκφραστή. Αυτό όμως δημιουργεί παρεξηγήσεις στο συλλογικό συνειδητό περί της ελευθερίας του τελευταίου μέσα και έξω από τα όρια που (δικαιωματικά) ο ίδιος θέτει.

Θα συμφωνήσω καταρχήν απόλυτα με τον Ανδρέα Κύρκο που στην κριτική του για τον Ουρανό των Στέρεο Νόβα στο Avopolis υποσημείωσε χαρακτηριστικά «Θα μπορούσαν εύκολα λοιπόν να μας συγκινήσουν με δυο instrumental αεροφωτογραφίες πάνω απ’ την πόλη ή με δυο ποιητικές αράδες για διαλυμένα πάζλ«. Θα προσθέσω ότι το να πετούσαν και ένα δυο τσιτάτα στους στίχους από μεριάς ΚΒ θα έριχνε μια χαρά στάχτη στα μάτια των νεκρολάγνων. Και αυτό διότι παρατηρείται το εξής φαινόμενο. Ο ακροατής θέλει να ξαναζήσει την εφηβεία του, ο σημερινός 40άρης (και λιγότερο) θέλει να νιώσει εκ νέου την αύρα που τον δονούσε το 92 και το 93 λες και οι (όποιοι) Στέρεο Νόβα είναι το τζουκ μποξ στην Ευδοκία όπου θα χορέψει ο πρώην raver/alternative/slacker για να δελεάσει την ίδια την ηλικία του μπας και με κάποιο φίλτρο του μεταγυρίσει ο ψυχισμός σε κάτι που βολεύει ως φενάκη των υπόλοιπων επιλογών της ζωής του. Έλα όμως που αποδεδειγμένα το δίδυμο ΚΒ και Μιχάλης Δέλτα είναι άνθρωποι που δεν κάθισαν πάνω στη φήμη των Στέρεο Νόβα αλλά προσπάθησαν (ακόμα και με το σχήμα ενεργό στη δεκαετία του 90) να κινηθούν προς άλλες (σχετικές και μη) ηχητικές αναζητήσεις. Απόλυτα λογική λοιπόν η διαφοροποίηση του σημερινού υλικού με αυτό των προηγούμενων καιρών ακριβώς επειδή έχουμε να κάνουμε με καλλιτέχνες και όχι κοπτοραπτούδες και φασιονίστες (εκ του «φασόν»).

Τα πλήκτρα λοιπόν του Ουρανού ακόμα και όταν θυμίζουν γερμανικές ορδές (είτε στις κάτι απαραπάνω από αξιοπρόσεχτες οργανικές συνθέσεις είτε στα τραγούδια) από ντουπ-ντουπ της χρυσής εποχής διακατέχονται από ένα απόλυτα σύγχρονο μινιμαλισμό. Την ίδια στιγμή στο τομέα της στιχουργίας έχουμε άλλες γεννήσεις και τροφοδοτήσεις. Όποιος περίμενε ότι ο ΚΒ θα ξανάγραφε για Μοτοκούζι ή για Ντουκάτι γελάστηκε οικτρά. Διονύσιος Σολωμός. Ναι καλά ακούσατε. Ο ΚΒ φέρνει τον Διονύσιο Σολωμό στο κατώφλι σας μη δίνοντας δεκαράκι τσακιστό για το πως ακούγεται στις καρδιές των χίπστερς (κάτι που έτσι κι αλλιώς κάνει επί μονίμου βάσεως θέτοντας τα πνευματικά και θρησκευτικά του πιστεύω με αφοπλιστική ειλικρίνεια). Η δε ποιητική γραμμή των Στέρεο Νοβα έχει διαφοροποιηθεί πλήρως όπως και η ερμηνεία του ΚΒ στο μικρόφωνο. Ψιθυριστός σε ένα όχι εξομολογητικό αλλά στα σίγουρα απόλυτα εσωτερικό τόνο ενώ την ίδια στιγμή οι λέξεις του έχουν μεταφερθεί από την οδό της παράθεσης αρχιτεκτονικών πεδίων στην ολοκλήρωση ψυχογραφημάτων. Και είμαι σίγουρος ότι στη Νέα Μόδα πολλοί σήκωσαν κατά την ακρόαση το φρύδι διότι η ερμηνεία του ΚΒ μπαίνει στα όρια του έντεχνου.

Οι Στέρεο Νόβα κατάφεραν σε προηγούμενες εποχές να πουν ιστορίες μια πόλης που άλλαζε και χρειαζόταν οπωσδήποτε έναν πλοηγό αισθητικής γραμμής όχι μόνο στον ήχο αλλά κυρίως στο λόγο. Οι Τρύπες και τα Ξύλινα Σπαθιά με όλο το πετυχημένο της στιχουργικής τους δύναμης απηχούσαν μια γένια που με όπλο την παρακαταθήκη της δεκαετίας του 70 έπαιζε το χαρτί της επαναστατικής rock n roll διάστασης απέναντι στο σύστημα. Όμως οι Στέρεο Νόβα μίλησαν για (τους λογής) ανένταχτους που είχαν κοινή αισθητική, αυτήν της μητροπολιτικής κατσαρίδας που ζει με τις νευρώσεις της και μαθαίνει να αγαπάει το δήμιο της (κάτι που για τον Αγγελάκα είναι όρος που δεν τίθεται καν προς διαπραγμάτευση στην αισθητικής της καλλιτεχνικής περσόνας του).

Την ίδια στιγμή η καθαρά λαϊκή βάση της μπάντας έδωσε την ευκαιρία για στίχους που έφταναν στο μεδούλι της καθημερινότητας. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο ΚΒ λειτουργούσε με την κυνική όσο και τρυφερή λογική του Ρεϋμοντ Καρβέρ. Αυτή λοιπόν η κυνική συνειδητοποίηση της πραγματικότητας μαζί με τον λυρισμό της ελπίδας που πάντα πίστευε ο ΚΒ ότι έχει ο καθείς στις απόλυτα προσωπικές διαφυγές/δραπετεύσεις του μυαλού του, έκαναν το κοινό να αντιληφθεί ότι η ανάσα του σχήματος ήταν σε παράλληλη πορεία με το ίδιο το σύστημα αναπνοής που ξεφυσούσε καθημερινά σε ντελιβεράδικα, σχολεία, πανεπιστήμια, μπουρδέλα, σε μέσα μαζικής μεταφοράς, σε ολονυκτίες παρανοϊκής παρακολούθησης τρασερωτής tv.

Ε λοιπόν οι Στέρεο Νοβα μεγάλωσαν μαζί με όλο αυτό τον κόσμο και πια έχουν διαφορετικές ανησυχίες, κάτι που αντικατοπτρίζεται στο στίχο τους. Λιγότερο του εξωτερικού περιβάλλοντος η παλέτα και η στόχευση της πινελιάς και περισσότερο της εσώτερης σκέψης που έχει ξεκινήσει χρόνια πριν να προσπαθεί να δώσει απαντήσεις σε καίρια ζητήματα που αφορούν είτε της σχέση του ίδιου του ανθρώπου με την κοινωνία είτε με το ίδιο το είναι της ύπαρξης του.

Αυτό είναι ο δημιουργός. Παρατάσσει τις προτάσεις του και ο ακροατής επιλέγει αν του κάνει ή όχι το νέο οπλοστάσιο του εκφραστή. Έχει απόλυτο δικαίωμα ο πρώτος στο να δώσει την άποψη του (ακόμα και αν είναι εσχάτως αρνητική) αλλά δεν έχει δικαίωμα να πει στον καλλιτέχνη το πως πρέπει να ακούγεται για να περαιωθεί το δικό του όραμα εφηβείας. Και το λέω διότι πολλοί έχουν σπεύσει όπως πιθανόν έχετε διαπιστώσει να πετάξουν τσιτάτα στα σχόλια τους στο διαδίκτυο περί του ότι οι Στέρεο Νοβα ξεπουλήθηκαν είτε επειδή έκαναν επανασύνδεση είτε επειδή έκαναν συμφωνία με τα Public για τη διανομή του βινυλίου της έκδοσης από εκεί, λες και χαράχτηκε σε κάποιο μεσημεριανό γκοσιπάδικο η αυγή της συνεργασίας τους με τον Ρέμο ή την Πάολα.

Να σημειωθεί το πολύ καλό σε εικαστικό επίπεδο εσωτερικό συνοδευτικό δελτάριο του δίσκου, που ξεπερνάει σε αισθητική ακόμα και το θαυμάσιο εξώφυλλο, το οποίο παρεμπιπτόντως κλείνει το μάτι πάρα πολύ έξυπνα στην αισθητική εξωφύλλων του σχήματος σε παλαιότερες εποχές.

Στυλιανός Τζιρίτας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s