ΗΜέRA # 244 / Συνέντευξη με τη Melentini περί παραγωγών και κατασκευής φθόγγων

 

MELE

Η Melentini κατάφερε από νωρίς το 2018 να θέσει το Zrsha; Fundus Uterus μέσα στις συζητήσεις της ελληνικής indie κοινότητας (και όχι μόνο του ιδιότυπου πακεταρίσματος της έκδοσης σε δίσκο ακτίνας). Κάποιες επεξηγήσεις για το γενικότερο σκεπτικό αλλά και τη μεθοδολογία κατασκευής του παρακάτω.

Το ZRSHA; Fundus Uterus διαφοροποιήθηκε σε επίπεδο παραγωγής από την μεθοδολογία που ακολούθησες για την εγγραφή του Εxplosions Around, The Desert Inside?

Εντελώς θα έλεγα. Στο Εxplosions  η μόνη προεργασία ήταν οι παρτιτούρες για τα ensemble, και κάποιες πρόχειρες ηχογραφήσεις πιάνο/φωνή. Όλη η παραγωγή μετά στήθηκε μέσα στο στούντιο. Τα σολιστικά μέρη κάποιων μουσικών οργάνων  βρέθηκαν στις πρόβες για την ηχογράφηση γιατί ήταν πολύ σημαντικός ο αυτοσχεδιασμός με τους μουσικούς σε συνθέσεις όπως το Τhe desert inside ή το Αbyss. Οι συμμετοχές επίσης στην πρώτη κυκλοφορία ήταν πολύ περισσότερες αλλά ο χρόνος που περνούσα στο στούντιο κατά τη διάρκεια της μίξης ήταν αρκετός για να επεξεργαστούμε το τελικό υλικό. Η ZRSHA είναι πολύ πιο μίνιμαλ παραγωγή. Για καιρό δούλευα στο σπίτι με σύνθια, αναλογικά, digital και softhsynths έκανα τις πρώτες μίξεις στο Ableton, ηχογράφησα τις φωνές τις οποίες σε κάποια κομμάτια  κρατήσαμε όπως ήταν , είχα φτάσει το pre production σε ένα πολύ προχωρημένο στάδιο όταν μπήκαμε στο Shakti για τις τελικές ηχογραφήσεις των φυσικών οργάνων.

Θα ήθελα μια πέραν του δελτίου τύπου ανάλυση για τη γλώσσα που χρησιμοποίησες σε σημεία του δίσκου. Όχι μόνο τις καταβολές της αλλά και ποιους σκοπούς εσώτερους και καλλιτεχνικούς εξυπηρετεί η υιοθέτηση μίας άγνωστης λαλιάς.

Ας πούμε ότι ξεκίνησε ως φωνητικός πειραματισμός, κυρίως στη σύνθεση Εros. Ύστερα ο Richard König εμπνεύστηκε την παραγωγή για το Αsana που ουσιαστικά η γλώσσα είναι reversed αλλά το θέμα και των δύο τραγουδιών αφορά το ανεκπλήρωτο του έρωτα, ένα θέμα  χιλιοειπωμένο σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Στο ένα αρθρώνεται με μια απαλή υφή αέρινων και υγρών συλλαβών ενώ στο άλλο με μια αποκρυφιστική αυστηρή σειρά φθόγγων. Αυτό που εξυπηρετούσε στα αλήθεια αυτή η απόφαση ήταν να μπορέσω να εκφράσω με ανθρώπινη φωνή πόσο ακατανόητο είναι αυτό το συναίσθημα.

Το λευκό της νεώτερης δισκογραφικής σου δουλειάς ήρθε να αντικαταστήσει μια μαύρη στο υπόβαθρο περικοκλάδα που απλωνόταν στον πρώτο δίσκο. Αυτό πως συνδέεται με τη γενικότερη διάσταση των στίχων?

Αυτή είναι μια εκπληκτική παρατήρηση! Το λευκό είναι το χρώμα της αγνότητας, το χρώμα του γάλακτος, το χρώμα του χιονιού, της κενής σελίδας, της ποδιάς των νοσηλευτών. Όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Το παγωμένο Κίεβο, η μητρότητα, το σανατόριο, η αρρώστια της Βιρτζίνιας Γουλφ, το φάντασμα της δημιουργίας. Οι στίχοι έρχονται από έναν τέτοιο κόσμο. Πολλά τραγούδια είναι αφιερωμένα στη μάνα αλλά ως έννοια, όχι σε κάποια δική μου ανάγκη να γίνω μητέρα όπως επιπόλαια θα σκεφτόταν κάποιος. Στο Εp “λεωφόρος εφιαλτών” το μαύρο του πρώτου δίσκου γίνεται γκρι. Η περικοκλάδα αυτή στον πρώτο δίσκο που περιγράφεις ήταν μια μελαγχολική μαυρίλα που πήγαζε από μια συναισθηματική τρύπα ενώ στη Zrsha μιλάμε πλέον για ολικό υπαρξιακό ρήγμα.

Η σκηνική παρουσία όπως και το στήσιμο της μπάντας θα αλλάξει για να εξυπηρετήσει τον καινούργιο δίσκο?

Ιδανικά θα ήθελα να έχω πνευστά στην ζωντανή παρουσίαση αυτού του δίσκου αλλά το να καλυφθούν οι ανάγκες για κάτι τέτοιο είναι δυστυχώς μακριά από την πραγματικότητα. Έχω πολύ εμπιστοσύνη στους Running Blue Orchestra γιατί είναι ένα σχήμα με πολύ βαθιά πίστη και κατανόηση στη μουσική που φτιάχνω και η συμβολή τους είναι πέρα για πέρα πολύτιμη οπότε ο τρόπος που έχουμε δουλέψει πάνω στο δίσκο προσθέτει ένα γκρουβάτο και δυναμικό στοιχείο ιδανικό για live setup.

Στην πρώτη σου κυκλοφορία, στο Εxplosions Around, The Desert Inside,  ξεκίνησες με έκδοση σε cd και την επόμενη χρόνια, το 2014 βγήκε σε βινύλιο. Αυτή τη φορά όπως ακούστηκε στην παρουσίαση του δίσκου η πρώτη σκέψη ήταν για βινύλιο και μετά πήγε στο cd format το όλο σκεπτικό της εταιρείας. Που οφείλεται κατά τη γνώμη σου αυτή η διαφοροποίηση που εναι γνώρισμα πολλών σύγχρονων κυκλοφοριών.

Η κυκλοφορία σε cd ήταν κάτι που δεν το επεδίωξα. Η επιθυμία μου  ήταν να βγει ως επίσημη μορφή σε  βινύλιο ώστε να έχει όλη την ιεροτελεστία που απαιτεί μια τέτοια ακρόαση, δημιούργησα αυτό το δίσκο για να βάλω τον ακροατή να κάτσει, να αναπνεύσει, να σταματήσει το χρόνο και να βυθιστεί.  Η εταιρία  ήθελε  εξαρχής και το cd φορμάτ. Γενικώς η παραγωγή σε cd είναι φθηνότερη, πωλείται ευκολότερα οπότε δεν ξέρω αν αυτά αποτελούν κριτήρια για μια τέτοια επιλογή.

Το ξέρεις ότι ήδη παιδεύεται κόσμος για να κλείσει το cd, ένεκα του περίπλοκου της δέσεως του, σωστά?   

Σε συνέχεια λοιπόν της προηγούμενης ερώτησης, αφού βγήκε εν τέλει και σε cd ήθελα τουλάχιστον να παραμείνει στο κόνσεπτ της Zrsha να έχει λίγο παιχνίδι η όλη φάση.

Όπως και στο Explosions around… φρόντισα η συσκευασία του cd να είναι μια συλλεκτική κατασκευή, ένα φωτογραφικό λεύκωμα έτσι και σε αυτό ήθελα να είναι ένα εικαστικό προϊόν.

H Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου που επιμελήθηκε το design και τη συσκευασία κατέληξε στο diamond  fold ύστερα από συζητήσεις που κάναμε για το πώς να σχεδιαστεί κάτι που να αναπαριστά το δίπλωμα του χωροχρόνου. Εγώ πίστευα ως τότε ότι της έχω κάψει το μυαλό με αυτές τις αφηρημένες έννοιες αλλά τελικά  η δημιουργικότητά της έφερε ένα φανταστικό αποτέλεσμα. Για το κλείσιμο της συσκευασίας πρότεινα τους μαγνήτες ώστε να έχει την αίσθηση της βαρύτητας και της έλξης. Εν τέλει ανέκυψε ένα συλλεκτικό packaging για το οποίο είμαι πολύ περήφανη. Και για όποιον δε θέλει να το ανοιγοκλείνει εφαρμόζει ανοιχτό τέλεια στο ψυγείο.

Στυλιανός Τζιρίτας

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s